Recensie: Free State Of Jones (2016)

Rassendiscriminatie, een onderwerp waar in Hollywood veel aandacht aan wordt besteed, zo ook Free State Of Jones. Of dat op een juiste manier gebeurt? Hieronder lees je mijn recensie

In het waargebeurde en epische filmdrama Free State of Jones volgen we Newton Knight, vertolkt door Oscarwinnaar Matthew McConaughey, tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. We zien hoe Knight zijn eigen zoon verliest tijdens deze wrede oorlog; voor Knight de reden om de strijd aan te gaan tegen het zuiden. Hij roept lokale slaven en boeren van op om mee te vechten, met als doel: vrijheid, gerechtigheid en een eigen vrije staat… Knight schrijft hiermee geschiedenis en komt in de boeken als een vermaarde voorvechter tegen rassendiscriminatie.

Slavernij

Deze film draait om de Amerikaanse burgeroorlog en alle gevolgen omtrent slavernij. Dat slavernij slecht is wordt zeer vaak benadrukt. Om de 10 seconden komt McConaughey met een speech aanzetten over het verschil tussen ‘nikker’ en ‘negro’ (zeer interessant!), wat opzicht goed bedoeld is maar vanwege het aantal herhalingen nogal geforceerd overkomt. Ieder persoon die voor slavernij is wordt oppervlakkig en dom getoond, en iedereen tegen slavernij is slim en sympathiek. Een mooi en typisch Hollywood plaatje, maar het werkt wel.
FREE STATE OF JONES

Perfectie

McConaughey is dé held van de film. Als dat dan al niet blijkt uit zijn coole baard blijkt het wel uit het feit dat hij alles weet en hét brein is van al het verzet tegen slavernij en de oorlog. Zo nu en dan bevredigt hij het publiek door de slechteriken in de pan te hakken en iemand te helpen die in nood is. Of zoals zijn vrouw het mooi zegt, ‘andermans gevechten vechten’. Het jammere is dat McConaughey tegen perfectie aan ligt en onder leiding van de Amerikaanse vlag zorgt dat voor een dosis patriottisme. Gelukkig wordt dit niet benadrukt in de film en wordt de schaduwkant van het Amerikaanse rechtssysteem ook behandeld.

Tempo

Het gene wat de film onderuithaalt is het tempo. De trailer is nogal misleidend en doet je denken een actiefilm te gaan zien. Maar de hoogtepunten van de film zijn al in de trailer gezien en voor de rest wordt er heel erg veel gepraat. Af en toe zitten er weinig toevoegende scènes in wat in het begin niet erg uitmaakt. Maar zodra het verhaal eigenlijk al is afgelopen gaat de film nog zeker een halfuur door en dat is jammer. Want hierdoor maakt het de film minder sterk en blijft het lastig je te concentreren.
THE FREE STATE OF JONES

Sfeer

De sfeer is uitmuntend. Mooie beelden van schietpartijen, duistere moerassen en brandende huizen zorgen ervoor dat je helemaal wordt meegesleurd in de tijd van 1860. Het Zuiderse accent van McConaughey is heerlijk om naar te luisteren maar wel fijn dat er ondertiteling bij zit. Het thema doet denken aan 12 Years A Slave (slavernij) en het verhaal aan The Patriot (zoon vermoord, vader neemt wraak op leger). Ook is het geweld in deze film zeer zichtbaar, van afgehakte benen tot neergestoken honden. Dit voegt dan ook heel wat toe aan het sfeerbeeld van de film waardoor het realistischer wordt.
THE FREE STATE OF JONES

Deze typische maar ook soms trage Hollywood-film is heerlijk om naar te kijken wegens de setting en het interessante plot. Free State Of Jones is zeker weten één van de betere films van dit jaar.

Titel: Free State Of Jones