Recensie: Gaga: Five Foot Two

De afgelopen tijd is Lady Gaga behoorlijk veel in het nieuws geweest. Eerste instantie omdat de documentaire Gaga: Five Foot Two eraan kwam, maar afgelopen week werd bekend dat ze het Europese deel van haar wereldwijde tour heeft afgezegd. Ze kampt al enige tijd met ernstige pijnklachten en daardoor niet in staat om op te treden. Lady Gaga gaat de komende weken met haar artsen werken aan haar herstel en gaan ze trauma’s uit haar verleden aanpakken die nog steeds haar dagelijks leven beïnvloeden. Door al dit treurige nieuws, ben ik erg benieuwd of je deze persoonlijke ontwikkelingen ook in deze documentaire over haar leven te zien zijn.

In deze documentaire zien we Lady Gaga bij de release van een nieuw album, de voorbereiding op haar Super-Bowl optreden en haar strijd met lichamelijke en emotionele pijn.

Gaga: Five Foot Two

De documentaire laat eerste instantie het werk in de studio zien. Gaga neemt nummers op met producer Mark Ronson, bekend van o.a. Uptown Funk met Bruno Mars, maar ook van Valerie met Amy Winehouse. Ik vind het altijd interessant om te zien. Naar mate de tijd vordert, krijg je een andere kant van Lady Gaga te zien. Je ziet de keerzijde van alles. Gaga wilt graag presteren, er voor haar fans zijn, maar het kost haar lichaam. Drie jaar geleden was haar heup gebroken en ze heeft nog steeds last van kramp haar heup. Ook in de rest van haar lichaam, ervaart ze pijn. Voordat ze in de avond optreedt vanwege Tony Bennett z’n 90ste verjaardag, zie je dat ze kapot gaat van de pijn. Ze wordt helemaal opgelapt om te kunnen optreden. Dat was erg aangrijpend om te zien.

Als er door een arts wordt gevraagd wat ze allemaal slikt aan medicijnen, schrik ik daar van. Het lijkt een lopende apotheek en dat vind ik best schokkend. Ze geeft zoveel voor haar optredens, ze wilt alles perfect doen, maar het lijkt erop dat ze zichzelf voorbij loopt. Dat vond ik best erg heftig om te zien. Ik zou haast denken: lieve Gaga, doe vooral rustig aan, werk eerst aan jezelf. Want ze helpt zichzelf zo de vernieling in en dat gun ik niemand.

Als je geïnteresseerd bent achter de vrouw met de vleesjurk, dan zou ik vooral deze documentaire gaan kijken. Er schuilt totaal iemand anders achter dan je zou verwachten. Namelijk een mens van vlees en bloed met de nodige pijn. Ze is geen robot, net als iedereen.

Na het zien van de documentaire, begrijp ik heel erg goed dat ze het Europese deel van haar wereldtour heeft afgezegd.

Titel: Gaga: Five Foot Two
Regie: Chris Mourkarbel
Cast: Lady Gaga
: 100 minuten
: 2017

Kim

Naar de bioscoop gaan, is er bij Kim met de paplepel ingegoten. Haar oma werkte jarenlang in een bioscoop en zo zag ze alle films. Toen waren het alleen kinderfilms, tegenwoordig houdt ze ook van drama, (romantische) komedies en actie films. Naast films vindt Kim onder andere muziek, radio, katten en series kijken leuk.

Latest posts by Kim (see all)