Recensie: Girl on the edge

Girl on the Edge is een heftig verhaal over een tienermeisje dat in de problemen raakt. Het verhaal is actueel. Hannah komt via een dating app in contact met een oudere jongen en besluit met hem af te spreken. De gevolgen van deze ontmoeting zetten haar leven op zijn kop.

mv5bmtcymdczmjq1nl5bml5banbnxkftztgwnza0mjc1nde-_v1_sx1777_cr001777749_al_

De 15-jarige Hannah heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Haar moeder is een verslaafde die niet voor haar kon zorgen. Hannah woont daarom bij haar vader en stiefmoeder. Ze spreekt af met een jongen die ze kent via een dating app, maar komt er daarna achter dat er naaktfoto’s van haar online staan. Ze heeft geen idee van wat er gebeurt is die avond en denkt dat het om een misverstand gaat. Toch staat haar hele leven op zijn kop.

Als haar vader en stiefmoeder pillen in haar kamer vinden, vinden ze het genoeg geweest. Ze sturen Hannah naar een alternatief centrum waar tienermeisjes met soortgelijke problemen zitten. Ze krijgen daar allerlei vormen van therapie en leren op eigen benen te staan.

mv5bmzq2nzcznja4nl5bml5banbnxkftztgwnta0mjc1nde-_v1_sx1777_cr001777749_al_

Girl on the edge

Dit verhaal is actueel. Door de komst van het internet en smartphones kunnen tieners nog gemakkelijker met elkaar in contact komen. Helaas is niet iedereen die je online spreekt ook wie hij zegt. In dit verhaal spelen drugs, drank en liefde een rol in het leven van Hannah. Ze denkt dat ze verliefd is op de jongen die ze in een dating app heeft leren kennen en als er naaktfoto’s van haar online worden gezet, gelooft ze niet dat die jongen dat gedaan heeft. Ze denkt eerder dat zijn telefoon gehackt is. Als kijker weet je wel dat er sprake is van een heftiger verhaal, waarin Hannah drugs door haar drankje heen krijgt en die jongen van alles met haar doet.

De jongen en de foto’s zijn niet Hannah’s enige probleem. Haar ouders weten dat ze rookt, drinkt en drugs gebruikt en ze zijn bang dat ze haar verslaafde moeder achterna gaat. Ze willen haar helpen nu ze nog jong is en sturen haar naar een kliniek toe. Geen afkick kliniek, maar een plek waar jonge meiden zichzelf terug kunnen vinden met behulp van alternatieve therapieën. Ook moeten ze meehelpen op de boerderij en in het huishouden. De meiden hebben geen toegang tot het internet en moeten hun telefoons en persoonlijke bezittingen inleveren.

Hannah heeft het moeilijk en heeft tijd nodig om te wennen. In het begin probeert ze een aantal keer weg te lopen of toch online contact te zoeken met de jongen die in haar ogen haar vriendje is, maar keer op keer komt ze erachter dat ze zichzelf alleen maar meer pijn doet. Langzaam maar zeker zie je dat Hannah zich overgeeft aan haar therapie en probeert om zichzelf te vinden. Het paard Betsy Moo speelt een grote rol in dit proces.

mv5bmjeymjewmzg0m15bml5banbnxkftztgwnda0mjc1nde-_v1_sx1777_cr001777749_al_

Aan het begin van de film zien we Hannah als een opstandige puber van 15 die zich aan het afzetten is tegen haar ouders en de wereld. Als ze een tijdje op de boerderij / in de kliniek verblijft, zie je dat ze een verandering doormaakt. Daarna is ze veel liever en zelfstandiger en gaat het beter met haar. Het begin van de film vond ik aangrijpend en heftig, maar daarna gaat het verhaal eigenlijk snel door naar het einde. Het lijkt alsof er een deel wordt overgeslagen. Dat neemt niet weg dat Girl on the Edge een ontroerende drama film is.

mv5boda0ndq0mdgxof5bml5banbnxkftztgwnja0mjc1nde-_v1_sx1777_cr001777749_al_

Titel: Girl on the edge
Regie: Jay Silverman