Recensie: Iron Man (2008)

Iron Man is de film waarmee het Marvel Cinematic Universe mee begon. Het is al een wat oudere film, maar legt wel de basis voor heel veel andere Marvel films. Aangezien we toch maar besloten hebben alle Marvel films nogmaals te gaan kijken en beoordelen vind je hieronder onze recensie. Wil je meer weten over het Marvel Cinematic Universe? Lees dan ons artikel hierover.

Iron Man

Tony Stark (Robert Downey Jr.), een steenrijke ondernemer en uitvinder, wordt ontvoerd in Afghanistan waar hij gedwongen wordt om een massavernietigingswapen te bouwen. In plaats daarvan bouwt hij met al zijn intelligentie en inventiviteit een hightech, hypermodern harnas om aan zijn gevangenschap te ontsnappen. Na terugkomst in de Verenigde Staten ontdekt Tony een complot dat ernstige gevolgen kan hebben voor de wereldbevolking. Hij besluit om met het speciale Iron Man harnas de wereld te gaan redden…

Iron Man

Iron Man

Robert Downey Jr, speelt de rol van Tony Stark perfect, en eigenlijk begint dit al met de casting. Blijkbaar kan hij de vorm van arrogantie goed overbrengen in de film, en daardoor dus perfect voor de rol. Eigenlijk is Iron Man mijn favoriete held binnen de stal van Marvel, want eigenlijk is hij een buitenbeentje. Natuurlijk hij is superslim en super rijk. Maar voor de rest bezit hij niet echt speciale krachten. Om zijn eigen hachje te redden in Afghanistan besluit hij een ijzeren harnas te maken. Nadat hij daarmee zelf zijn leven red besluit hij zich in te gaan zetten voor een betere wereld.

Iron Man

In ons oordeel moeten we natuurlijk meenemen dat dit de eerste door Marvel zelf gemaakte film is. En daarom misschien een voorzichtig maar toch gedurfde stap. De film is wel alles wat je zoekt in een actie film, het verhaal is mischien een beetje klein. Maar grafisch is het vaak een genot voor het oog, de actie in de film is lekker. Het doel van de film: Het begin leggen voor de Marvel Cinematic Universe en de karakter ontwikkeling van Tony Stark zijn met deze film goed gelukt.

Deze film maakt deel uit van het Marvel Cinematic Universe. Wil je daar meer over weten lees dan ons artikel hierover. Iron Man 1 is beschikbaar op Netflix en natuurlijk ook gewoon te koop

Titel: Iron Man
RegieJon Favreau