Recensie: Irreplaceable You

Een paar maanden geleden zette ik de film Irreplaceable You op mijn lijstje op Netflix. Die lijst is eindeloos lang aan het worden, omdat we meestal iets opzetten dat we alle twee leuk vinden. Zo af en toe maak ik ook tijd om een film te kijken die ik zelf leuk vind. Dan kijk ik het liefste naar een drama film. Drama zit bij Irreplaceable You wel goed.

Abbie en Sam zijn al verliefd sinds ze 8 jaar oud waren. Nadat terminale kanker bij Abbie is geconstateerd, wil ze een toekomstige vriendin regelen voor haar verloofde zodat hij niet alleen achter zal blijven als zij er niet meer is. Hij weet niet hoe je moet daten, want dat heeft hij nooit gedaan.

Irreplaceable You

Abbie en Sam hebben echt een relatie om jaloers op te zijn. Ze kennen elkaar al bijna hun hele leven en zijn nog steeds ontzettend gek op elkaar. Abbie heeft Sam gevraagd met haar te trouwen. Ook denkt Abbie dat ze zwanger is. Het leven kan niet meer stuk. Helaas loopt het anders als Abbie te horen krijgt dat ze niet zwanger is, maar dat ze in plaats daarvan een vorm van kanker heeft. Dan zakt de grond onder haar voeten weg. Abbie wil weten wat haar overlevingskansen zijn, zodat ze de strijd aan kan gaan met haar ziekte, maar de artsen willen er niets over los laten.

Ze maakt de vreemde beslissing om namens Sam een account aan te maken op een datingsite, zodat zij op zoek kan gaan naar een nieuwe vriendin voor hem. Ze denkt dat het beter is als hij niet alleen achter blijft. Ze spreekt af met de vrouwen, maar die vinden het erg gek dat ze niet met Sam afspreken en het lukt dan ook niet echt om een geschikte vriendin voor hem te vinden.

Sam zelf is helemaal nog niet bezig met een nieuwe vriendin, want hij wil helemaal geen afscheid nemen van Abbie. Hij wil het liefst alsnog met haar trouwen en bij haar zijn. Heeft Abbie nog wel genoeg tijd om te trouwen? Ze hoopt van wel en is niet van plan op te geven.

Irrelaceable You is een film met een emotioneel plot, maar toch is het op de één of andere manier gelukt om het verhaal best luchtig te houden. Waarschijnlijk heeft dit met het tempo van het verhaal te maken. Het gaat allemaal redelijk snel en er zijn geen lange, dramatische scènes. Eigenlijk is het meer een aaneenschakeling van momenten, waarbij je wel ziet wat er gebeurt en wat dit met de verschillende personages doet, maar je staat er niet te lang bij stil. De humor zorgt er ook voor dat je lekker ontspannen naar deze film kunt kijken. In feite is het dus meer een romantische comedy met een wat heftig thema dan een echte tranentrekker.

Titel: Irreplaceable You
Regie: Stephanie Laing
Cast:  Gugu Mbatha-Raw, Michiel Huisman, Steve Coogan