Recensie: Jack Reacher: Never Go Back

Jack Reacher: Never Go Back is de nieuwe actie-thriller met Tom Cruise (Mission Impossible franchise, Edge of Tomorrow) van regisseur Edward Zwick (The Last Samurai, Blood Diamond).

Jack Reacher
Left to right: Tom Cruise plays Jack Reacher and Gordon Alexander plays Cage Match Goon in Jack Reacher: Never Go Back from Paramount Pictures and Skydance Productions

Jack Reacher: Never Go Back

Bij het begin, als je de eerdere film met Jack Reacher niet hebt gezien, denk je voor een kort moment dat het om een persoon gaat met paranormale gaven. Meer verklap ik niet, want het is de openingsscène van de film. Jack Reacher, Never Go Back. De nieuwe actiethriller met Tom Cruise. Wie kent Tom Cruise niet van de actiethriller reeks Mission Impossible. Hij kruipt opnieuw in de huid van Jack Reacher. Jack Reacher is een voormalig majoor bij de Amerikaanse militaire politie.

In Never Go Back moet Jack Reacher diverse problemen het hoofd bieden. Wie zit er achter de moord op de legermensen en wie is Samantha? Jack raakt betrokken in een web vol intriges. Hij moet niet alleen zijn naam zuiveren, maar ook die van Susan Turner. Zijn verleden blijkt ineens veel belangrijker dan hij dacht. Is hij er wel klaar voor? Een film met Tom Cruise is altijd succesvol. Hij staat erom bekend zelf zijn stunts te willen uitvoeren. In vrijwel alle action-scenes die hij doet. We kunnen dus wel stellen dat Tom Cruise een daredevil is.

Left to right: Tom Cruise plays Jack Reacher, Judd Lormand plays Local Deputy and Jason Douglas plays Sheriff in Jack Reacher: Never Go Back from Paramount Pictures and Skydance Productions

Misschien is deze film daarom wel verschoond van allerlei technische snufjes die we kennen uit de Mission Impossible-reeks. Hmmmm. Ik vraag het me af,  heeft hij als Jack Reacher – Never Go Back, alle knok-scenes zelf heeft gedaan en geen gebruik gemaakt van een stand-in? Er moet dan wel een fysiotherapeut op de set geweest zijn en een goede grimeur om alle blauwe plekken weg te werken. Zeg nou eerlijk, dit soort acties kan je echt niet doen en dan ongeschonden van de set weglopen. Zelfs niet als je Tom Cruise heet. In sommige beelden is te zien dat Tom Cruise een dagje ouder wordt. In de rol van Jack Reacher geeft hij weinig reacties, Hij is als Jack een man van weinig woorden. Ik heb het idee dat ook hij af en toe een bezoekje brengt aan de plastisch chirurg. Jammer, voor mij hoeft een acteur die ouder wordt zijn rimpels niet weg te laten ‘trekken’.

Left to right: Cobie Smulders plays Turner and Tom Cruise plays Jack Reacher in Jack Reacher: Never Go Back from Paramount Pictures and Skydance Productions

De fans van Tom Cruise kunnen hun hart ophalen met dit vervolg van Jack Reacher. Ik vond deze film spannend genoeg om de eerste Jack Reacher (2012) weer boven tafel te halen. Die ga ik deze week weer eens bekijken. Want eerlijk gezegd weet ik niets meer van die film.

Misschien de omgekeerde volgorde, maar ach wat geeft dat, een film zien met Tom Cruise smaakt naar meer. De titel mag dan zijn ‘Never Go Back’, in dit geval ga ik het wel doen.

Titel: Jack Reacher: Never Go Back
Regie: