Recensie: Joker

In Joker laat Todd Phillips zien wat er gebeurd als de maatschappij een loner de rug toekeert. Hiermee zien we voor het eerst het achtergrond verhaal van de aartsvijand van Batman.

Joker van regisseur Todd Phillips draait om de iconische aartsvijand en is een origineel op zichzelf staand verhaal dat nog niet eerder op het grote doek is vertoond. Phillips’ rauwe karakterstudie over Arthur Fleck, een rol van Joaquin Phoenix, gaat over een man die problemen heeft om zijn weg te vinden in een ontwricht Gotham. Overdag te boeken als clown, ’s avonds probeert hij een voet aan de grond te krijgen als stand-up comedian, maar hij ontdekt dat hij zelf altijd het mikpunt is van de grap. Gevangen in een vicieuze cirkel vol apathie en wreedheid, neemt hij één verkeerde beslissing die een kettingreactie van escalerende gebeurtenissen tot gevolg heeft.

Joker

In Joker zien we Arthur Fleck, een eenzame, narcistische, getraumatiseerde man. Arthur slikt zeven soorten medicatie tegen zijn geestelijke problemen. In de eerste 10 minuten zien we hem aan zijn therapeut vragen of de dosis verhoogt kan worden. De therapeut geeft aan dat dit niet mogelijk is. Vanaf dat moment zien dat hij afglijdt en uiteindelijk doordraait.

Arthur Fleck wordt zowel angstaanjagend als kwetsbaar kinderlijk op het doek neergezet. Het personage wordt zo opgebouwd dat we niet weten of er een lachaanval of een huilbui komt als hij zijn gezicht in een grimas trekt.

Joker is geen film om van te houden. Het is zeker ook geen feel-good-movie. Het is ook geen actiemelden film waar je misschien wel aan zou denken met de titel. Met Joker neemt DC een donkere agressieve aanpak, en dat is ook een goede reden om de film te bewonderen. De makers tonen het lef om een film te maken die je gezien wilt hebben omdat iedereen er over praat. Maar tegelijkertijd is het een film die je een keer wilt zien en geen tweede keer.

Titel: Joker
Regie: Todd Phillips
Cast: Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen