Recensie: Lethal Weapon (1987)

Vanavond gaat het om jazz, hoeren, agenten en LA op Veronica. Je raadt het al, de jaren-80 klassieker Lethal Weapon word uitgezonden om 20:30. Hieronder vind je mijn recensie.

Een suïcidale politieagent (Mel Gibson) die recent zijn vrouw heeft verloren wordt in het team gezet met een oude politieagent (Danny Glover) die zich klaarmaakt voor zijn pensioen. Samen zijn ze 2 anti-polen die een vermeende zelfmoord van een prostituee moeten oplossen. Hierop beleven ze vele avonturen en groeien de 2 agenten onder het genot van actie en humor steeds meer naar elkaar toe.

Mel Gibson

Mel Gibson is één van de voorbeelden van A-acteurs die wegens een te grote mond door Hollywood uit zijn gespuugd. Dat is zeer jammer, want met films als deze op zijn naam is en blijft hij één van de beste acteurs aller tijden. Persoonlijk vind ik deze film de beste film waarin Mel Gibson ooit heeft gespeeld. De geniale manier waarop hij Martin Riggs neerzet is heerlijk om keer op keer naar te kijken. De man is zo impulsief neergezet dat hij je steeds weet te verrassen. Hij is helemaal gestoord en iedereen in zijn omgeving reageert daar weer op een andere manier op.

Lethal Weapon: Mel Gibson

Chemie

De chemie tussen de 2 hoofdpersonen is verschrikkelijk goed. Een hele hoop films kunnen hieraan een voorbeeld nemen. De acteurs lijken wel voor elkaar gemaakt te zijn en geven de film een warm hart. Hachelijke situaties vormen deze 2 personen en laten ze naar elkaar toe groeien. Deze film is tevens de eerste buddy-cop film die ooit is gemaakt en doet alle buddy-cop films die hierop volgen in het niet.

Lethal Weapon: Mel Gibson en Danny Glover

Sfeer

De sfeer is typisch jaren-80. Mooie beelden van LA in de nacht, jazz-muziek, prostituees en vooral een hoop kogels dragen bij aan het feit dat deze film een ultiem meesterwerk is.

Heb je deze film nog nooit gezien? Dan is het hoog tijd om deze prachtige film te zien, ik garandeer je dat je absoluut geen spijt zult hebben. Heb je deze film al gezien? Dan wil je vast niet de kans missen de film nog een keer te zien, want deze film zal nooit vervelen, hoe vaak je hem ook bekijkt.

Deel 2 is ook meer dan de moeite waard om te gaan bekijken. Deel 3 en 4 zijn voor de die-hard fans ook heel leuk om te zien.

Titel: Lethal Weapon
Regie: Richard Donner