Recensie: Money Monster

In Money Monster spelen George Clooney en Julia Roberts de irritante televisie host Lee en zijn producent Patty. Met twee van zulke grote namen, moet het haast wel een goede film zijn. Toch klinkt een televisie show over de financiële wereld niet echt als een topper, ook niet als de host van de show gegijzeld wordt. Kunnen deze doorgewinterde acteurs een film over de financiële wereld samen interessant maken?

In de nieuwe spannende thriller Money Monster proberen TV presentator Lee Gates (George Clooney) en zijn producent Patty Fenn (Julia Roberts) – voor de ogen van miljoenen kijkers – een zenuwslopende gijzeling te beëindigen. Lee Gates, de zelfverzekerde presentator van het tv-programma Money Monster, wordt tijdens een van zijn uitzendingen gegijzeld door Kyle, een woedende investeerder die al zijn geld heeft verloren. De gijzeling wordt live uitgezonden op tv en de enige die Gates in de studio kan helpen is zijn producent Patty. In een spannende race tegen de klok proberen Lee en Patty de waarheid te achterhalen over het complot binnen de internationale financiële wereld.

Money Monster

Het zal je als producent maar overkomen. Je bent net begonnen aan de show en je ziet een vreemde man op de set lopen. Wat komt die doen? Wanneer blijkt dat het om een gijzeling gaat, krijg je natuurlijk de schrik van je leven. Gelukkig is Patty stressbestendig en reageert. Ze stuurt de overbodige leden van de crew snel de studio uit en kijkt wat ze kan doen. Niet veel, want er staat een gewapende man in de studio die de host van haar show een bomvest heeft aangetrokken.

De spanning stijgt meteen. Hoewel het bizar lijkt, gebeuren zulke dingen soms wel. “Verwarde” mensen die met geweld de aandacht willen trekken voor wat hen overkomen is. In dit geval heeft Kyle, de gewapende man, 60,000 dollar verloren, door een investering in het verkeerde bedrijf. Een bedrijf wat op bizarre wijze 800 miljoen dollar verloren is in een dag tijd. Hoe kon dat ook gebeuren? De persvoorlichters geven de computer de schuld. Er is iets mis gegaan. Dat is niet genoeg voor de mensen die hun geld kwijt zijn. Kyle eist meer uitleg. Helaas lijkt de CEO van het bedrijf nergens te bekennen en het hoofd van de communicatieafdeling weet ook te weinig van de kwestie af om een goede uitleg te kunnen geven. Dit gaat het leven van Lee duidelijk niet redden. Ook een oproep aan de kijkers om aandelen te kopen in het bedrijf wat zoveel geld verloren is, loopt op niets uit. Gaat het dan toch mis?

Money Monster

Money Monster is een hele spannende film. Niet vanwege de grote spectaculaire scenes en ingewikkelde plotlijnen. Juist omdat het verhaal zich voor een groot deel afspeelt in de kleine studie waar het programma wordt opgenomen, blijft het spannend. Er is een psychologisch gevecht gaande tussen Lee en Kyle. Patty probeert alles aan te sturen, de politie wil het overnemen, maar dit verloopt niet zoals zij het zouden willen. Terwijl politie probeert het gebouw en de studio over te nemen, zodat ze de boel onder controle krijgen, is Patty bezig uit te zoeken wat er nu eigenlijk gebeurt is en waarom zo’n groot bedrijf opeens zo’n groot verlies draaide.

Patty heeft hiervoor contact met de CCO van het bedrijf. Hoewel zij aanvankelijk achter het verhaal van haar baas blijft staan, komt ze erachter dat het niet gewaardeerd wordt dat zij meewerkt met de media. Ze raakt bijna haar baan kwijt en dan besluit ze dat er een luchtje aan het hele verhaal zit. Ze belooft Patty op onderzoek uit te gaan. Samen ontdekken ze wat er écht gebeurt is en dan plannen ze een confrontatie in met de CEO, wanneer deze weer terecht is.

Dit lijkt een goed staaltje journalistiek wat live op televisie wordt uitgespeeld, onder druk van een gijzeling. Dat is weinig realistisch. In de echte wereld lijkt het me eerder van belang dat de veiligheid terugkeert en dat men daarna probeert de waarheid boven tafel te krijgen. Dat de CCO zo snel haar bedrijf de rug toekeert, is ook al een beetje apart. Dat zij ontdekt dat het niet goed zit, zou kunnen, maar loop je hiermee direct naar de media? Dan moet het wel heel belangrijk zijn.

Realistisch of niet, de film is spannend en zeker de moeite waard om te gaan kijken.

Caitriona Balfe

Titel: Money Monster