Recensie: The Mummy (2017)

Het is 18 jaar na de remake van The Mummy en Universal komt met een nieuwe reboot. Deze reboot van The Mummy zou een begin moeten zijn voor een serie “donkere films” waarmee Universal vroeger bekend werd. De film moet gedragen worden door Sofia Boutella en Tom Cruise, maar of dat ze ook lukt? Dat lees je hieronder.

The Mummy

Een prinses uit het oude Egypte wordt wakker in haar graftombe, die diep begraven ligt in de woestijn. Ze is vastberaden om op een gruwelijke manier wraak te nemen en wil met haar duistere krachten over de wereld heersen. The Mummy brengt je van de verlaten zandvlaktes in het Midden Oosten naar ondergrondse labyrinten in het hedendaagse Londen. Met een mix van spektakel en spanning introduceert deze sensationele actiefilm een nieuwe, overweldigende wereld vol goden en monsters.

The Mummy

The Mummy

Het is alweer jaren geleden dat Universal Studio’s bekend stond om zijn succesvolle sciencefictionfilms. Deze reeks begon met The Hunchback of the Notre Dame in 1923 en kende verschillende hoogtepunte zoals Dracula, Frankenstein en natuurlijk The Mummy. Al deze films staan inmiddels bekend als klassieker. Nu de topdagen voorbij zijn kwam Universal met verschillende remakes zoals The Mummy in 1999. Nu in 2017 gaat Universal opnieuw proberen naar het hoogtepunt van toen te gaan. Hierbij beginnen ze met een compleet nieuwe The Mummy. Ditmaal word er gebruik gemaakt van een sterrencast, waarvan gehoopt word dat deze de film weer naar een nieuw hoogtepunt kunnen brengen. Maar of dit echt lukt, is te betwisten.The Mummy

De film valt in de categorie actie-horror, en het lijkt er regelmatig op dat beide gerne’s moeten vechten om de aandacht. Zo zijn sommige momenten duidelijk “horror” (Waar het nou niet echt heel eng is) andere stukken zijn meer actie. Op maar een enkel moment komen beide samen. Een verhaal rondom de Mummy valt of staat tevens met een ongrijpbare en naargeestige sfeer. Dit wordt niet alleen gesaboteerd door de filmstijl, ook de scenaristen leveren hier flink op in. Het liefdesaspect van het monster is compleet weggelaten en ingeruild voor een voorspelbare romance tussen Morton en zijn scharrel.

The Mummy

The Mummy kan beide kanten opvallen, het is maar net wat je verwacht en wat je gewend ben. Ikzelf ging blanco de film in, en dan is het een best vermakelijke film. De beeldschone Sofia Boutella zie je duidelijk genieten in haar rol, en ze schittert de hele film. Ook Russel Crowe zie je genieten van het genre. Echter zie je Tom Cruise duidelijk moeite hebben met dit soort films, elke scene is hij er net niet. En aangezien Tom Cruise de hoofdrol helpt zijn matige prestatie die film niet naar een hoger niveau.

The Mummy

Titel: The Mummy
Regie: Alex Kurtzman