Recensie: My Skinny Sister

My skinny sister is een Zweedse film over de relatie tussen twee zussen, waarvan er één te maken krijgt met een eetstoornis. Deze film is tijdens het filmfestival van Berlijn door de jeugdjury bekroond met de Crystal Bear.

my_skinny_sister_22091434_st_5_s-low

Gevoelige en meeslepende Zweedse film over een onzeker 12-jarige meisje dat ontdekt dat haar oudere zus, een knappe kunstschaatsster, zichzelf uithongert om de top te bereiken. Net als veel andere zussen hebben Stella en Katja een ingewikkelde, maar liefdevolle relatie. Katja, een slanke, knappe kunstschaatsster, heeft zich onderworpen aan een gedisciplineerde levensstijl en is het lievelingetje van haar drukke ouders, terwijl de onzekere, twaalfjarige Stella in de schaduw staat van haar oudere zus. Stella verdenkt haar zus van ongezonde eetgewoonten maar houdt dit geheim omdat Katja anders aan de grote klok gaat hangen dat Stella verliefd is op de schaatscoach. Als Katja’s gezondheid blijft verslechteren, komt Stella voor een groot moreel dilemma te staan. Het warme debuut My Skinny Sister laat zien dat iedereen zijn onzekerheden heeft, zeker als het gaat om hun eigen lichaam en identiteit. De innemende film is losjes gebaseerd op de jeugdjaren van regisseur Sanna Lenken, die zelf worstelde met een eetstoornis. De film is grotendeels gefilmd op ooghoogte van Stella, die schitterende vertolkt wordt door de jonge Rebecka Josephson.

My Skinny Sister

De rol van Stella wordt geweldig geacteerd door Rebecka Josephson. Je ziet een 12-jarig meisje dat net in de puberteit komt en worstelt met haar zelfbeeld, vriendschap, verliefdheden en het leven. Ze kijkt op tegen haar grote zus die kunstschaatster is en les krijgt van een coach waar Stella een oogje op heeft. Ze wil daarom ook graag kunstschaatster worden, ondanks dat ze daar het talent en figuur niet voor heeft.

Haar zus Katja traint elke dag, maar vindt het nog niet genoeg. Het valt Stella op dat ze steeds minder eet. Katja lijkt ziek en zwak te worden, ze valt flauw tijdens haar trainingen, maar ze wil niet toegeven dat het niet goed met haar gaat. Als Stella haar daar op aanspreekt, dreigt Katja om Stella’s geheimen te onthullen. Zo houden ze samen de ongezonde situatie in stand tot het echt niet langer gaat.

my_skinny_sister_22091434_st_3_s-low

My Skinny Sister is een prachtige film, met een donker randje. Zowel de rol van Stella als van Katja wordt fantastisch neergezet, beide actrices hebben enorm hun best gedaan om zich in te leven in deze rol. Het verhaal is zeer realistisch. Twee drukke ouders en twee opgroeiende meiden in hun tienerjaren. De zussen zien elkaar vaker dan de ouders, maar ze hebben zo hun eigen geheimen te verbergen. Hierdoor duurt het lang voor alle problemen boven tafel komen. Dat de film vanuit het perspectief van de jongste zus is neergezet, maakt het verhaal extra indrukwekkend.

my skinny sister

Titel: My skinny sister
Regie: Sanna Lenken