Recensie: The OA – seizoen 1

De Netflix Original serie The OA kwam op 16 december 2016 online. De spannende trailer zorgde ervoor dat ik deze serie graag wilde kijken. Ik had geen idee wat ik moest verwachten of waar the OA als afkorting voor stond, maar ging er vanuit dat de serie me daar de antwoorden op zou geven. Of dit ook zo was, lees je in mijn recensie.

Zeven jaar geleden verdween de blinde Prairie en werd ze door haar ouders als vermist opgegeven. Nu is ze weer opgedoken. Ze kan weer zien. Het lijkt een wonder, maar daar is niet iedereen het mee eens. Prairie is veranderd en ze noemt zichzelf The OA.

In de afleveringen neemt The OA je mee terug naar de tijd waarin ze in gevangenschap leefde bij een wetenschapper die bezig was met een experiment voor mensen die een bijna-dood-ervaring gehad hebben. Prairie is ontsnapt, maar is ervan overtuigd dat zij de enige is die de andere gevangenen kan redden.

The OA

Ik weet niet precies wat ik had verwacht van The OA, maar vanaf aflevering twee had ik even het gevoel dat het een hele andere kant op ging. Een kant die ik absoluut niet aan had zien komen. Ik wist in het begin niet of ik dat wel leuk vond. Enerzijds maakte het de serie direct origineel en anders dan andere series, maar het verhaal werd er ook een stuk ‘donkerder’ van. The OA is dus wel het soort serie waar je echt je aandacht bij moet houden.

De serie speelt zich zowel in het heden als in het verleden af. Prairie neemt heeft elke dag contact met vijf mensen die ze kent van school en ze vertelt ze elke keer een deel van haar persoonlijke verhaal. Dat verhaal begint in Rusland, waar ze als klein meisje een ongeluk heeft gehad. Deze bijna-dood-ervaring laat Prairie blind achter. Ze wordt door haar vader naar een weeshuis voor blinde kinderen gestuurd in de Verenigde Staten en als haar vader komt te overlijden, wordt ze in huis genomen door een ‘tante’. Hier woont ze als haar adoptie ouders langs komen om een baby te adopteren. Het stel besluit Prairie mee te nemen in plaats van de baby. Prairie is echter geen ‘gewoon’ meisje. Door haar verleden heeft ze verschrikkelijke nachtmerries. Haar adoptie ouders geven haar medicatie in de hoop dat het daar beter van wordt, maar als Prairie oud genoeg is, verlaat ze haar ouders en gaat ze op zoek naar haar echte vader.

The OA

In plaats van haar vader, loopt ze de wetenschapper Hap tegen het lijf. Hij vertelt haar over een onderzoek bij mensen die een bijna-door-ervaring hebben gehad en wekt haar interesse. Prairie besluit dat ze mee wil doen aan zijn onderzoek, aangezien ze toch nergens heen hoeft. Ze weet echter niet, wat haar te wachten staat. Zeven jaar brengt ze door met Hap als studie object en ze raakt langzaam bevriend met de andere deelnemers. Wat ze samen door maken, is verschrikkelijk. En hoewel Prairie nu weer thuis is, zitten de anderen nog vast in het project. Ze is er van overtuigd dat zij de enige is die kan helpen en dat de FBI niets voor hen kan betekenen. Stap voor stap vertelt ze daarom haar verhaal, zodat de vijf mensen die zij uitgekozen heeft haar kunnen helpen bij haar zoektocht.

De serie heeft acht afleveringen. In die afleveringen wordt veel uitgelegd en je leert steeds meer over the OA, haar verleden en haar plan, maar tegelijkertijd levert elke aflevering ook weer nieuwe vragen op. Het seizoen eindigt met een prachtige en spannende scène en een behoorlijke cliffhanger, waardoor ik alleen maar kan hopen dat er snel een tweede seizoen komt.

The OA is een indrukwekkende serie met zowel dramatische als mysterieuze kanten. Hoewel het experiment van Hap doet vermoeden dat dit een wetenschappelijke zaak is, zitten er behoorlijk wat bovennatuurlijke kanten aan het verhaal van the OA. Het plot wordt ondersteund met fantastisch acteerwerk van alle acteurs, waardoor je steeds meer meegezogen wordt in de serie. Hoewel ik in eerste instantie niet meer wist wat ik ervan moest verwachten, wilde ik wel graag weten hoe het verder af zou lopen en wat er in de volgende aflevering zou gebeuren.

Serie informatie

Titel: The OA – seizoen 1
RegieZal Batmanglij, Brit Marling