Recensie: Passengers

Het script van Passengers lag al sinds 2007 op een plank in Hollywood. Hoewel er drie keer eerder een regisseur verbonden is geweest aan deze film, is Morten Tyldum degene die Passengers geregisseerd heeft. Dit was één van de films die ik nog ontzettend graag wilde zien in december. De trailer zag er enorm spannend uit en een film met Jennifer Lawrence en Chris Pratt sla ik niet over. Passengers werd dus onze laatste bioscoopfilm van 2016.

Jennifer Lawrence en Chris Pratt spelen de hoofdrollen in de spannende nieuwe film Passengers. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zijn passagiers aan boord van een ruimteschip dat hen naar een nieuw leven op andere planeet brengt. De reis neemt een gevaarlijke wending wanneer ze als enige passagiers op het schip 90 jaar te vroeg uit hun kunstmatige slaap worden gewekt. Jim en Aurora vallen voor elkaar terwijl ze proberen uit te zoeken waarom hun slaapcabines defect zijn geraakt. Ze komen er achter dat er grote schade is aan het schip en dat hun levens en de levens van duizenden medepassagiers in groot gevaar zijn.

Passengers

Het maken van een geloofwaardige science-fiction film is een flinke klus. Als je niet op alle kleine details let, dan is dat bij deze film goed gelukt. Er zijn zeker dingen die niet helemaal lijken te kloppen en er zitten een paar flinke plot holes in de film, maar toch vond ik dat zelf voor het eindresultaat niet storend.

Chris Pratt verdient in mijn ogen een groot compliment. Hij is degene die als eerste wakker wordt op de Avalon en hij brengt zijn eerste jaar helemaal alleen door op dit grote ruimteschip. Het lijkt me niet gemakkelijk om zoveel scènes in je eentje neer te zetten. Uiteraard zijn er ook scènes waarbij hij in gesprek is met de (android) barman Arthur (gespeeld door Michael Sheen), maar het duurt even voor Aurora wakker is en ze samen verder kunnen zoeken naar de oplossing voor hun probleem.

Het plot is niet helemaal wat het lijkt. Er zitten een paar wendingen in die ik niet aan had zien komen en dat was positief. Om niet teveel spoilers weg te geven, kan ik daar niet dieper op in gaan in mijn recensie. Ook het einde van de film was uiteindelijk beter dan ik had verwacht. Het is al vrij snel duidelijk dat Aurora en Jim 90 jaar te vroeg wakker geworden zijn en dat zij (niet allebei) aan zullen komen op de planeet Homestead II. Ik had daardoor een bepaald beeld bij de film en had een paar momenten waarop ik dacht ‘dit zou een mooi einde geweest zijn’. Uiteindelijk is het een Amerikaanse film en leek er toch weer een oplossing te komen, waardoor aan het einde alles goed zou komen. Dit was natuurlijk niet mogelijk, maar wat gingen ze dan wel doen? Ik ga het niet verklappen, maar de laatste scène vond ik zo leuk, dat ik een goed gevoel had bij het einde van deze film.

Passengers heeft een goed en spannend verhaal en de film is absoluut de moeite van het kijken waard. Sterker nog, ik vond het een geweldige film. Het acteerwerk is goed en grafische zit deze film goed in elkaar. Dat er hier en daar dingen niet helemaal geloofwaardig zijn, hoort denk ik bij het genre. Wat mij betreft is deze film zeker 4 sterren waard.

Titel: Passengers
Regie: Morten Tyldum
CastJennifer Lawrence, Chris Pratt, Michael Sheen, Laurence Fishburne