Recensie: Pokémon – I Choose You

Vorig jaar draaide de Pokémon film I Choose You een aantal dagen in de Nederlandse bioscopen. De film werd uitgebracht ter ere van het 20 jarig jubileum van Pokémon. Helaas konden wij de film toen niet in de bioscoop bekijken, omdat de dagen en tijden net niet uit kwamen, maar nu er nieuws is over weer een nieuwe film, waren we toch nog wel benieuwd naar I Choose You.

I Choose You begint eigenlijk bij het begin. Op zijn 10e verjaardag begint voor Ash Ketchum zijn leven als Pokémon Trainer. Op zijn eerste dag komt hij te laat en in plaats van één van de gebruikelijke starters gaat Ash op reis met Pikachu. Na een moeilijke start vangen Ash en Pikachu een glimps op van Ho-Oh. Ze vinden een regenboogkleurige veer van deze vogel en besluiten op zoek te gaan naar Ho-Oh. Onderweg ontmoet Ash de trainers Verity en Sorrel, evenals nieuwe legendarische Pokémon zoals Entei, Suicune en Raikou. Niet iedereen die ze onderweg ontmoeten is behulpzaam. De arrogante trainer Cross en mythical Pokémon Marshadow zorgen voor de nodige problemen.

I Choose You

Deze film begint met de bekende openingsaflevering van Pokémon Indigo League en dus met een flinke dosis nostalgie voor degenen die de serie en/of het spel al 20 jaar volgen. Daarna verandert het verhaal. Ik had er persoonlijk wel wat moeite mee. Het is ‘maar’ een film, maar ik ken het verhaal zoals het vroeger was en het voelt toch wel gek om dan te zien hoe het leven van Ash in deze nieuwe film een hele andere wending neemt. Toch betekent dit niet dat het een slechte film is, maar wel dat er zowel overeenkomsten zijn als verschillen. Een leuke overeenkomst vond ik dat Ash ook nu een gewonde en verzwakte Charmander vindt die van een andere trainer is (geweest) en dat hij hem ook deze keer weet te redden. Ook Caterpie/Butterfree doet weer mee.

Vergeet Misty en Brock en maak kennis met Verity en Sorrel. Deze twee nieuwe trainers vergezellen Ash bij zijn zoektocht naar Ho-Oh. In tegenstelling tot de oude sidekicks van Ash vind ik de personages in deze film wat plat. Ze kwamen niet echt tot leven. Uiteraard heb je maar anderhalf uur om ze te leren kennen, maar dan nog hebben ze wat mij betreft meer diepgang verdiend. Ash en Pikachu kennen we al langer en aan deze twee is niet zo heel veel veranderd. Ash wil nog steeds de allerbeste zijn en hij moet nog veel leren over Pokémon. Eerlijk is eerlijk, de band tussen Pika en Ash is na de eerste struggles zo sterk als altijd en dat blijft mooi.

Voor fans van Pokémon is het een vermakelijke film. Er komen Pokémon in voor uit verschillende generaties en regio’s van de spellen en series. Voor de fans van Pokémon Go zitten er genoeg legendaries in om het spannend te maken. De film heeft één emotionele scène die wellicht wat spannend is voor jonge kijkers (en een enkele volwassene.) Verder zou ik zeggen: Verwacht er niet teveel van en kijk ernaar met een open blik, dan is het best een leuke film om een keer gezien te hebben.

Titel: Pokémon – I Choose You
RegieKunihiko Yuyama
: 98 minuten