Recensie: Pride & Prejudice and Zombies

Pride & Prejudice and Zombies. De titel van deze film maakte mij enorm aan het lachen. Ik had al gehoord van het boek waarbij de zombies een rol speelden, maar had geen idee wat ik me erbij voor moest stellen. De trailer van de film maakte me nieuwsgierig. Ik dacht dat het wel zou kunnen werken. Die ‘saaie’ vrouwen uit het kostuumdrama van Jane Austen in een pittig nieuw (horror) jasje. Daarom wilde ik de film graag zien.

JM8_6508CR.tif

Het klassieke verhaal van Jane Austen krijgt te maken met een invasie van zombies. Elizabeth Bennett (Lily James) en haar vier bevallige zussen worden op het Engelse platteland van de 19e eeuw door hun vader getraind in de vechtkunsten om zombie aanvallen af te weren. Hun moeder probeert haar dochters ondertussen wanhopig aan de man te helpen en is blij met de komst van Mr. Darcy (Sam Riley). Deze knappe maar onuitstaanbare man is behalve een fanatieke zombiemoordenaar, ook het levende voorbeeld van het vooroordeel dat heerst over de hogere klasse. Als de zombie uitbraak epidemische vormen aanneemt moeten alle partijen hun trots inslikken en hun krachten bundelen om de levende doden in het bloeddoorlopen slagveld voor eens en voor altijd te verslaan.

Pride & Prejudice and Zombies

De zombies zorgen voor de nodige spanning en ze geven flink wat vaart aan het oorspronkelijke verhaal. Gaan de dames naar een bal, dan kleden ze zich netjes aan, maar de film laat niet zien hoe ze hun haar doen en hun jurk recht trekken. In plaats daarvan zie je waar ze hun wapens verstoppen tussen hun rokken, voor het geval er een aanval plaats zal vinden.

Trouwen? Dat doet Elizabeth Bennett alleen uit liefde en niet zomaar met iedere man die haar ten huwelijk vraagt. Nee, sterker nog, het maakt haar boos wanneer een man van haar vraagt om het vechten op te geven. Het hoort bij haar en het is wie zij is. Haar wapens neerleggen en iemands vrouw worden, staat absoluut niet op haar to do lijstje.

JM4_0350.tif

Als je een groot van bent van de verhalen van Jane Austen en je wilt niet dat hier iets aan veranderd, dan zul je deze film niet leuk vinden. Zelf vind ik dit wel een verhaal in de categorie ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. De personages bestonden al en de zombies zijn erbij gekomen, het geeft een extra laag aan het verhaal. Als je van zoetsappige en romantische kostuumdrama’s houdt, dan vind je dat waarschijnlijk niet nodig, maar houd je van een film met wat meer pit, dan is het wél een aanrader.

Ik houd zelf normaal gesproken niet van horror films. Die films vind ik snel vies of te eng. De zombies zijn er wel in deze film, maar de beelden flitsen redelijk snel voorbij en zijn niet heel vies. Het is knap gemaakt, het ziet er absoluut eng en echt uit, maar het is niet overdreven. Kortom, ik had er geen last van. Dat vond ik tegelijkertijd ook wel het goede aan deze film. Het is spannend, er zit flink wat vaart in, maar er is tussendoor ook nog ruimte voor de liefdesperikelen van de zussen en alle andere dramatische gebeurtenissen die zich afspelen tussen de verschillende families.

Eigenlijk is de film niets meer of minder dan wat de titel doet vermoeden. Pride & Prejudice… en zombies. Daar is dan ook gelijk alles wel mee gezegd.

JM4_5003.NEF

Titel: Pride & Prejudice and Zombies