Recensie: Raw

Cinemien brengt de debuutfilm van Julia Ducournau naar Nederland. Julia Decournau maakt met een art-house horrorfilm haar debuut op 33 jarige leeftijd. Op het Toronto Filmfestival werd de film al zeer goed ontvangen. Wij kregen van Cinemien de mogelijkheid om de film al te zien, wat wij er van vonden lees je hieronder.

Raw

Beschrijving Raw

Justine, een briljante student, treedt in de voetsporen van haar ouders en oudere zus Alexia wanneer ze begint aan de opleiding tot dierenarts. Haar zus is al een jaar aan het studeren en heeft haar plek veroverd. Justine moet als eerstejaars nog worden ingewijd in het studentenleven. Als de van huis uit overtuigde vegetariër tijdens een ontgroeningsritueel gedwongen wordt vlees te eten, begint ze een ontoombare trek te krijgen in rauw vlees. Haar nieuwe eetpatroon zorgt niet alleen voor een verandering van haar dagelijkse menu, maar is ook van invloed op de relatie met haar zus.

Raw

Raw

De film Raw zou kunnen worden gezien als instap horror. Het is een mooie film voor iemand die niet echt altijd van horror films houdt (Zoals ik zelf). Want behalve een horrorfilm is Raw tegelijkertijd een drama film over seksualiteit, persoonlijkheid, uiterlijk en volwassen worden. Als je bepaalde scene’s even weg denkt hou je een prachtige drama film over. Ik kan me verder niet te veel over het verhaal uitlaten omdat ik geen spoilers wil weggeven.

Raw

Wat ik heel mooi vond van Raw is dat de scene’s heel overtuigend zijn neergezet. Waar je in veel horror films duidelijk kan zien dat het nep is, blijft het visueel allemaal mooi en netjes in lijn lopen. Ook zit er genoeg tijd tussen de schrikmomenten, het word even spannend of eng, krijg daarna de tijd om tot rust te komen en daarna komt het weer terug. Het is eigenlijk perfect opgebouwd om van te kunnen genieten.

Raw

Titel: Raw
Regie: Julia Ducournau