Recensie: Regression

Er zijn veel redenen om de film Regression te kijken. Een van de redenen is dat het de nieuwe film is van de al met prijzen overladen regisseur Alejandro Amenabar. Daarmee wordt er al veel verwacht van de film. Een andere reden is Emma Watson, wat doen haar acteer prestaties na Harry Potter? En het zou ook nog de eerste film zijn waarin Emma naakt te zien is. Dan heb je al drie soorten publiek. Maar is de film nou goed? Dat lees je hieronder in mijn recensie.

In de huiveringwekkende thriller Regression onderzoekt detective Bruce Kenner (Ethan Hawke) een zedenzaak waarbij het meisje Angela (Emma Watson) haar vader beschuldigt van ongewenste intimiteiten. De zaak lijkt snel opgelost, tot er tijdens een hypnose onverwacht duistere zaken aan het licht komen…

Regression_Day32_0150.cr2

Regression

Regression is gebaseerd op waargebeurd verhalen en speelt zich af in het Minnesota van 1990. Het land Amerika is in de ban van geruchten. Deze geruchten zouden gaan over satanische sekten die het land opschrikken met occulte rituelen en kindermisbruik. Angela (Emma Watson) beschuldigd haar vader van kindermisbruik. Hoewel haar vader het niet ontkent gaan detective Bruce Kenner (Ethen Hawke) en therapeut (David Thewlis) toch op onderzoek uit.

Regression_D02_0106.cr2
Regression_D02_0106.cr2

Het onderzoek brengt al snel het verhaal in de duivelse onrust die het land in die jaren in de greep hield. Het onderzoek van de therapeut en de verhalen die Angela verteld maken het verhaal omtrent de sekte en de verkrachtingen steeds zwaarder in beeld. Dit geeft de film een zware lading mee. Regression brengt vervolgens in beeld wat deze schokkende onthullingen doen met de gemeenschap, en met de twee mensen die het onderzoeken. Maar niets is wat het lijkt.

"Regression" Day 10 Photo: Jan Thijs 2014

Het lijkt erop dat de film een beetje met opzet als B film is gemaakt. De dialogen zijn zwak, en de karakters zijn oppervlakkig. Maar dit is dan weer wel op een manier neergezet dat het lijkt dat het zo moet. Als het dit dus het plan was, dan hulde. Als je de film wilt kijken om te kijken hoe Emma Watson het doet na Harry Potter dan kom je van een koude kermis thuis, ze is weinig in beeld, en de scenes die ze doet hebben geen groot acteerwerk nodig.

Ow ja, en die naaktscene van Emma Watson? Nah… Je ziet twee seconden billen die waarschijnlijk nog van een body double zijn ook 😉

Titel: Regression
Regie: Alejandro Amenabar