Recensie: Riphagen

Riphagen is een zenuwslopende oorlogsfilm, waarin Andries Riphagen, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, als Jodenjager de oorlog probeert te overleven. Geregisseerd door Pieter Kuijpers, beter bekend van TBS en Van God los.

Riphagen

‘Ik denk dat ik u wel kan helpen, maar dan moeten we elkaar wel kunnen vertrouwen.’ De zin waarmee Dries Riphagen een Joodse vrouw, waarvan haar man al door de nazi’s is opgepakt, het vertrouwen probeert te winnen. Hij belooft haar uit de handen van de Duitsers te houden, zolang de Jodin hem maar helpt. Hoe moet zij Riphagen helpen? Door Joodse vrienden aan hem voor te stellen, zodat hij hen weer kan helpen en veilig kan stellen. Wat de vrouw niet weet, is dat Andries Riphagen ook een belofte maakt aan de Duitsers om heel Amsterdam ‘Judenfrei’ te krijgen.

De film begint heel onschuldig. Jeroen van Koningsburgge lijkt de goedzak te zijn, maar verandert naarmate de film vordert in een misselijke oorlogsmisdadiger. Riphagen vertelt het waargebeurde verhaal over Andries Riphagen, één van de grootste oorlogsmisdadigers die Nederland ooit heeft gekend. In de Tweede Wereldoorlog vult hij zijn zakken door met de Duitsers samen te werken. Hij spoort de laatste achtergebleven Joden op in Amsterdam, wint hun vertrouwen, neemt hun dierbare bezittingen in en laat ze vervolgens door de Duitsers afvoeren naar Polen, waar ze vervolgens worden vergast. De charmante en bijzonder charismatische Riphagen weet iedereen in te palmen met zijn charmes en grootste beloftes.

Door zijn smerige spelletjes en machtpositie kent Riphagen vriend en vijand. In de loop van de film wordt Andries Riphagen steeds vaker ontmanteld tot de misdadiger die hij werkelijk is. Toch weet hij keer op keer aan zijn ondergang te ontsnappen.

riphagen_36000427_st_7_s-low

Eigen mening

Regisseur Pieter Kuijpers weet in zijn laatste film een goed beeld te schetsen over hoe Andries Riphagen tijdens de Tweede Wereldoorlog te werk ging. Alhoewel niet ieder scenario even verrassend is in de film, weet Kuijpers de volle 130 minuten de spanning erin te houden. Wel wijkt, naarmate de film vordert, de aandacht af van Riphagen en vloeit deze over naar verzetsheld Jan van Liempd (gespeeld door Kay Greidanus). Jan van Liempd is een fictief personage die later in het verhaal is toegevoegd om het verhaal compleet te maken. Van Liempd wilt wraak nemen op Riphagen en hier eindigt de film dan ook mee.

riphagen_36000427_st_10_s-low

Riphagen is zeker een goede toevoeging aan de collectie Nederlandse oorlogsfilms. Waar andere Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog oppervlakkig blijven, houdt Riphagen de spanning tot het laatste moment vast.

Titel: Riphagen
Regie:
Pieter Kuijpers