Recensie: Sing

Het is Kerstvakantie en dan doen we altijd iets leuks met de kinderen. Helaas worden we al vanaf Sinterklaas om ste beurt geveld door de griep of verkoudheid met hoge koorts. Als de jongsten al voor de tweede keer uitgeziekt zijn, loopt de vakantie op zijn einde. Nu ben ik zelf helemaal niet lekker, maar ik wil toch iets leuks met ze gaan doen. De bioscoop om de hoek brengt uitkomst. Met drie dochters van 4, 6 en 9 is het wel eens lastig om ze allemaal tevreden te stellen. Eerst maar eens kijken wat er draait: Vaiana (Disney) is vast te eng en Mees Kees AL is leuk voor de oudste. Wanneer ik de trailer van Sing 6+ bekijk, zijn er wel boeven bij betrokken, grote gorilla’s nog wel. Toch besluit ik voor Sing in 2D te gaan en koop alvast kaartjes bij Vue. Dat gaat trouwens heel handig met de bijbehorende applicatie en ik betaal met PayPal, kunnen we gelijk doorlopen.

De grote dag breekt aan, de meisjes hebben de best gedaan, goed geslapen en gegeten, dus we gaan naar de film. Als ik de trailer van Sing laat zien, roept de middelste gelijk: “Daar ga ik niet heen, veels te eng”. “Ik heb al kaartjes gekocht, je mag naast mij zitten” en het is al goed. We trekken onze snowboots aan en zijn blij weer eens buiten te komen. We lopen de Vue in en ik laat mijn telefoon checken. Vlot lopen we door richting zaal 5. Het zal niet waar zijn, de jongste moet plassen, lijkt wel een soort territoriumdrift. De zaal is lekker gevuld, vol met schoolkinderen vanaf een jaar of vier met (groot)ouders, ook zie ik een groot aantal pubers en de film begint…

De koala Buster heeft het Moon theater van zijn opa geërfd. Het is in de loop der jaren een beetje shabby geworden, vergane glorie. Toch blijft hij geloven in zijn eigen kunnen weer eens een succesvolle show neer te zetten. Hij organiseert een talentenjacht en op de flyer staat een tikfout in het prijzengeld door zijn stokoude assistente. Zoveel geld heeft hij niet eens, maar hij hoopt tegen beter weten in. De straat staat vol met dieren die mee willen doen, daar selecteert hij er uiteindelijk vijf van, die ieder hun eigen verhaal hebben: een moedervarken van 25 biggen, die thuis helemaal niet gemist kan worden, wordt gekoppeld aan een overdreven Showvarken met duitse tongval, een gorilla die onder de macht van de bende van zijn pa uit probeert te komen, een ontzettend verlegen olifantenmeisje die zichzelf probeert weg te cijferen, een stekelvarken die helemaal niet zo stekelig is als ze lijkt en patserige muis die groter lijkt dan zijn postuur. Samen slaan ze zich door vele tegenslagen heen om de show van hun leven neer te zetten. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig als zelfs het gehele theater in elkaar stort. Je zou er moedeloos van worden, maar Samen Staan Ze Sterk!

Sing

Humor

De film staat bol van de humor en karakterschetsen. Het is helemaal geen straf om deze (kinder-) film met je kinderen mee te kijken en dat is niet zo verwonderlijk met deze filmmakers van Huisdiergeheimen. Muziek neemt een groot gedeelte van de film in, blijf dan maar eens op je stoel zitten. De bekendste popsongs heel vakkundig en treffend vertaald in Nederlandse songteksten, knap staaltje werk.

Sing

Ik zou deze film zeker aanraden. Ondanks wat de trailer deed vermoeden, is de film helemaal niet eng. De verhouding met een klein beetje spanning is juist een goede afwisseling en als kijker prik je snel door het indrukwekkende postuur van de gorilla heen. De film loopt vlot door, maar niet te snel voor de kleinere kijkers om het verhaal niet te begrijpen. Bij thuiskomst kon de kleuter precies aan papa het verhaal van Buster’s zangwedstrijd vertellen.

Titel: Sing (Orginele Versie)
Regie: Garth Jennings
Cast: met stemmen van Fedja van Huêt, Do van Hulst, Chris Zegers, Birgit Schuurman en meer
108 minuten
2016

Linda

Recensent
Ik ben thuisblijfmoeder van 3 dochtertjes. Eigenaar en blogger Lmcmr bij Thuisleven.com. Ik recenseer kinder- en jeugdboeken voor KiDDoWz en films voor FilmGeek. Ik ben klassenouder en actief op de lokale weggeefhoek.

Latest posts by Linda (see all)