Recensie: Star Trek (2009)

J.J. Abrams brengt de Star Trek franchise weer tot leven met de 2009 reboot van originele verhaal. De film Star Trek gaat weer terug naar hoe het verhaal ooit begonnen is door Gene Roddenberry. De film is inmiddels alweer bijna 10 jaar oud. Maar hier is dan toch eindelijk onze recensie van de Star Trek film.

De eigenwijze rebel James Kirk en de vitale half-Vulcan, half mens Spock maken deel uit van de jonge Starfleet bemanning, die op het punt staat het meest geavanceerde ruimteschip ooit te lanceren: de U.S.S. Enterprise. Tijdens hun verbluffende ruimtereis vol ontdekkingen en avonturen, ontmoeten zij de kwaadaardige Nero, wiens wraakmissie de hele mensheid bedreigt.

Star Trek

Het verhaal van de de jonge Kirk, McCocy, Spock, Uhura en Scotty word uitgelegd doodmiddel van wat scenes die terug in de tijd gaan. Met deze tactiek word er bezuinigd met het de tijd die nodig zou zijn om alle personages uit te leggen. Maar dit is een geniale manier om het verhaal goed uitgelegd te krijgen aan mensen die nog nooit een Star Trek film hebben gezien. Het mooie aan de film is dat hoewel het verhaal duidelijk over Spock en Kirk gaat er toch ruimte word gemaakt voor alle andere belangrijke personages. Hiermee blijft het verhaal boeiend en geven ze net wat extra kracht aan het avontuur dat de jonge cadetten gaan beleven. Deze momenten geven ook juist wat rust tussen de grote actiescènes zonder dat het invloed heeft op het gehele plaatje.

De actiescènes zijn geweldig, en het is goed te merken dat J.J. Abrams voor Star Trek niet gekozen heeft om alles op te nemen voor een groen scherm. Er is heel veel moeite gestoken in het opzetten van een gigantische set, en dit zie je terug in de sfeer en realisme van de scenes. Door de sfeer van de set en de crew word je meegenomen in het verhaal; Een verhaal waarbij je soms denkt dat het ineens mis kan gaan en je regelmatig op het puntje van je stoel zit.

De nieuwe Star Trek film van J.J. Abrams brengt het verhaal uit de jaren 60 weer terug. Maar wel op een manier die de oude films eer geeft, terwijl het ook in een fris en jong jasje gestoken is. Het is duidelijk te zien dat J.J. Abrams de originele franchise wel serieus heeft genomen waardoor de echte fans dit ook een mooie film gaan vinden. Maar tegelijkertijd kan de film ook mensen vermaken die nog nooit een Star Trek film gezien hebben. De USS Enterprise ligt er weer prachtig bij in deze film, de special effects zijn groots en de muziek is prachtig. Precies zoals het hoort!

De film Star Trek is nu overal te koop, maar als je hem via deze link koopt steun je onze website.

Titel: Star Trek
Regie: J.J. Abrams