Recensie: Terminator – Dark Fate

Na de eerste twee Terminator films zijn er niet echt goede Terminator films meer gemaakt. Er is echter weer hoop, nu dat James Cameron en Linda Hamilton weer terug zijn bij de franchise.

Nadat Skynet is vernietigd door John en Sarah Connor verschijnt er een nieuwe speler op het toneel. Legion. Ook deze Legion verklaart de oorlog aan de mens en stuurt een Terminator Rev-9 om Dani, een jonge vrouw, te vermoorden. Om dit tegen te werken wordt Grace terug in de tijd gestuurd om Dani te beschermen.

Terminator – Dark Fate

Een Terminator wordt terug in de tijd gestuurd om iemand te vermoorden die in de toekomst belangrijk zal zijn. En op zijn beurt stuurt diegene iemand om de persoon te beschermen. Klinkt bekend toch? Jazeker! En er is zelfs een nieuwe Terminator, de Rev-9 die zich in tweeën kan splitsen. Cool toch? En volop actie: achtervolgingen, car crashes, vliegtuigen en geweren. En dat is waar de problemen beginnen, want het verhaal voelt aan als het weggegooide script van T2. Het is niets nieuws, alleen met andere karakters. Maar wat is het ontzettend mega gaaf om Linda Hamilton weer te zien.

De film begint met een dieptepunt: de eerste twee films, waar iedereen zo van houdt, doen er opeens niet meer toe. Want er is nu Legion, waarover niets maar dan ook niets van bekend word gemaakt. Het is er gewoon. En zij willen Dani vermoorden en dat zorgt voor een hoop actie. Misschien zelfs te veel actie. Waarbij T1 en T2 nog konden boeien als een actie/horror: vol spanning, acties die echt aan voelen, en het horrorelement van achtervolging. Is de franchise nu (en niet alleen deze) gewoon actie, die te vaak over de top is, minder intense en onecht aanvoelt, omdat het totaal waanzinnig is wat er gebeurt.

Als actie film is het goed genoeg om er naar te kijken, maar als liefhebber van de Terminator franchise is de film niet leuk. Toch is Terminator: Dark Fate beter dan zijn de voorganger. Al met al is de film oké, maar niet meer dan dat.

Titel: Terminator – Dark Fate
Regie: Tim Miller
Cast: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis