Recensie: The 15:17 to Paris

Clint Eastwoord bracht met de film: The 15:17 to Paris het verhaal van drie Amerikanen die een aanslag tegen hielden naar de bioscoop. Hiermee was dit de 36ste film die Clint Eastwood maakte,. Wij keken de film op DVD. Wat wij er van vonden? Dat lees je hieronder.

Trailer

Vroeg in de avond op 21 augustus 2015 keek de wereld in verbijstering toe toen de media een terroristische aanval op de Thalys #9364 – met vertrek om 15:17 vanuit Amsterdam – meldden. Deze terreuraanslag werd voorkomen door drie moedige jonge Amerikanen die op dat moment door Europa reisden. De film volgt het pad van de vrienden. Van de worstelingen in hun kinderjaren tot het vinden van hun plek in het leven, naar de onwaarschijnlijke gebeurtenissen die tot de aanval hebben geleid. Tijdens de schrijnende beproeving twijfelen ze geen moment aan hun vriendschap. Het is hun grootste wapen, waarmee ze meer dan 500 van de passagiers weten te redden.

The 15:17 To Paris

Clint Eastwood nam gelijk al een risico in deze film. Hij sloeg de casting namelijk over en gebruikte geen acteurs voor de hoofdrolspelers. Hij liet de drie Amerikaanse helden zichzelf spelen in de film. Nu is Clint Eastwoord natuurlijk ook al 88 jaar oud, misschien was hij gewoon vergeten dat films met acteurs werkten? Het is namelijk door de hele film te merken dat de hoofdrolspelers zich niet echt op hun gemak voelen en dat maakt de film best lastig te kijken.

Helaas zijn het niet alleen de acteurs die de film lastig maken. Het script is zwak, op sommige momenten lijkt er zelfs gewoon geen script te zijn. We volgen de levensloop van de drie hoofdrolspelers met zo nu en dan ineens een flash-forward naar situatie in de trein. Helaas voelen veel van de flash-forwards onverwachts en helpen ze niet echt de film.

De film had een goede film kunnen worden, maar er zijn zoveel dingen net niet goed dat het eigenlijk een slechte film word. Het is een typisch Amerikaanse film waarbij eigenlijk verteld word dat deze drie “helden” geboren zijn voor wat ze gedaan hebben, en dat hun hele leven altijd in het teken heeft gestaan van deze daad. Waarschijnlijk had dit een hele goede film kunnen worden als de hoofdrollen wel door acteurs waren vertolkt. En het script net iets minder Amerikaans gemaakt was. Maar helaas is er dit van het toch wel mooie verhaal gemaakt.

Titel: The 15:17 To Paris
Regie: Clint Eastwood
Cast: Jenna Fischer, Judy Greer, Ray Corasani, Anthony Sadler, Alek Skarlat, Spencer Stone