Recensie: The Crimes of Grindelwald

Sinds we twee kinderen hebben, ga ik veel minder vaak naar de bioscoop of naar persvoorstellingen. Er zijn altijd films waar ik wel een uitzondering voor wil maken. Dat betekent goed plannen, oppas regelen en dan lekker genieten van een film. Dat deed ik eerder dit jaar al bij twee Marvel films, maar nu wilde ik er graag naar Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald. Afgelopen zaterdag hadden Pel en ik tijd om te gaan. We gingen meteen de vernieuwde imax zaal van Pathé eens checken, want daar waren we ook nog niet geweest.

Aan het einde van de eerste film, werd de krachtige Duistere Magiër Gellert Grindelwald (Johnny Depp) met de hulp van Newt Scamander (Eddie Redmayne) gevangen genomen door Macusa (Magisch Congres van de Verenigde Staten van Amerika). Maar, hij maakt zijn dreigementen waar en Grindelwald ontsnapt uit zijn gevangenschap. Hij heeft zijn zinnen gezet op het verzamelen van zoveel mogelijk volgelingen die niets afweten van zijn ware bedoelingen: tovenaars van zuiver bloed grootbrengen om te kunnen heersen over alle niet-magische wezens. In een poging om Grindelwald’s plannen te dwarsbomen roept Albus Perkamentus (Jude Law) zijn voormalige student Newt Scamander op, die ermee instemt om te helpen maar zich niet bewust is van de gevaren die voor hem liggen. Lijnen worden getrokken en liefde en loyaliteit worden op de proef gesteld, zelfs tussen de meest trouwe vrienden en families. De verdeeldheid in de magische wereld wordt steeds groter.

The Crimes of Grindelwald

Het tweede deel van Fantastic Beasts speelt zich voornamelijk af in Europa. Grindelwald ontsnapt en vestigt zich in Parijs. Newt Scamander is in Londen met zijn familie en probeert toestemming te krijgen om weer te mogen reizen voor zijn onderzoek naar magische wezens. Ook Tina en Queenie Goldstein zijn weer van de partij. Er komen nog wat nieuwe personages bij en hoewel iedereen een ander motief heeft, zijn ze allemaal op zoek naar dezelfde persoon. Hoe wat waar? Eerlijk gezegd worden niet alle vragen in deze film opgelost, maar er komen wel een aantal plotlijnen bij elkaar. De rest zal waarschijnlijk in het volgende deel duidelijk worden. Frustrerend, in de zin dat ik het NU wil weten en gewoon verder zou willen kijken, want ja, ik zat er helemaal in en ik vond het super spannend.

Er zijn wat scènes die gevoelsmatig niet helemaal kloppen. Zonder spoilers te geven: Er zitten personages in de film die volgens de Harry Potter serie nog niet geboren zouden moeten zijn. Kloppen de vakken wel die de docenten geven op Hogwarts? Wat is er met die ene knipoog? Tegelijkertijd denk ik dat het geen plotholes zijn. We hebben het namelijk over J.K. Rowling. Zij maakt geen fouten, dus ik verwacht dat we er nog wel achter komen waarom bepaalde dingen zo uitgewerkt zijn in The Crimes of Grindelwald.

Dat geldt ook voor de cliffhanger op het einde. Ik ga het einde natuurlijk niet verklappen, maar wil er dit over zeggen: We namen direct aan dat… (als je de film hebt gezien, weet je wel wat ik bedoel,) maar eigenlijk wordt het niet gezegd. Het blijft de magische wereld van Harry Potter en J.K. Rowling, waarin niet altijd alles is wat het lijkt.

Wat de fantastic beasts betreft… Newt Scamander speelt nog steeds een grote rol in deze film en waar hij gaat, daar zijn de magische wezens ook. Ze spelen ook zeker een rol in het verhaal, maar wel op een andere manier dan in het eerste deel van deze filmreeks. Er komen niet veel nieuwe wezens voor in deze film, maar je kunt je in ieder geval weer verheugen op een bijdrage van Pickett en Niffler.

Er zijn wel wat puntjes waar je kritiek op zou kunnen geven en niet iedereen is het eens met de casting van bepaalde acteurs, maar zelf heb ik daar helemaal geen last van gehad. Het is over all gewoon een hele goede film en ik ben super benieuwd naar het volgende deel van dit verhaal.

Titel: Fantastic Beasts – The Crimes of Grindelwald
Regie: David Yates
Cast: Eddie Redmayne, Ezra Miller, Zoë Kravitz, Jude Law, Johnny Depp