Recensie: The Host

The Host is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Stephenie Meyer (The Twilight Saga). Ik las het boek 2009 en ben dus een deel van de details al vergeten, maar ik vond het boek erg goed en was dus zeker benieuwd naar de film. The Host

In The Host is onze wereld bezet door zogenaamde ‘zielen’ die het lichaam van andere wezens overnemen. Wanderer, de ziel die het lichaam van voormalig verzetsstrijder Melanie toegewezen krijgt, wist al dat het moeilijk was om in een mensenlichaam te leven. Ze hebben overweldigende emoties en levendige herinneringen. Maar één ding had ze niet verwacht: Melanie’s geest vecht terug tegen haar overheersing en vult Wanderers gedachten met opvattingen en herinneringen. Wanderer wordt meer en meer gegrepen door Melanie en begint de kant van de mensen te kiezen. Samen ondernemen ze een gevaarlijke zoektocht naar de laatste verzetsstrijders. (Bron)

The Host

De film begint met het feit dat Melanie ‘gevangen’ wordt en dat de ziel Wanderer in haar lichaam geplaatst wordt. Het is de bedoeling dat Wanderer het geheugen van Melanie doorzoekt en de informatie over andere overlevenden doorgeeft aan de Seekers. Dit gebeurt allemaal in rap tempo. Ik had zelf het boek gelezen en kon het volgen, maar het lijkt een beetje té snel te gaan voor mensen die nog geen voorkennis hebben. Die snappen in het begin totaal niet wat er gebeurt. Op deze manier is het net alsof The Host een sequel is van een andere film, wat niet het geval is, want de film staat op zichzelf. Dat is jammer.

p13

Zelf had ik geen last van het snelle begin, ik vond het prima. De film duurt al ruim twee uur en dat is wat mij betreft ook genoeg. Verder vond ik het een goede film. Ik vond de acteurs goed gecast, ze kwamen zeker overeen met hoe ik me de personages had voorgesteld. Daarnaast kon ik ook geen grote afwijkingen ontdekken tussen het boek en de film. Zoals ik al eerder zei, ben ik de kleine details natuurlijk al vergeten, maar de grote lijnen waren absoluut zoals ik het me had voorgesteld.

Het verhaal is spannend. De snelheid waarmee het verhaal begint zet zich ook door gedurende de hele film. Het tempo zorgt ervoor dat de film je aandacht vast houdt. De twee uur waren voorbij voor ik het wist. Ondanks het genre zit er zeker ook een bepaalde dosis liefde en romantiek in het verhaal. De gevoelens die Melanie heeft voor haar familie bijvoorbeeld, maar ook de verwarrende gevoelens van Wanderer voor Ian.

Wat mij betreft is The Host dus een aanrader voor iedereen die van spannende / science fiction films houdt.

p12

Titel: The Host