Recensie: The Investigation

The Investigation is een spannend true crime drama waarin de aangrijpende zaak van de vermoorde jonge Zweedse journaliste Kim Wall wordt onderzocht. In 2017 en 2018 schokte deze moord de hele natie en haalde wereldwijd de krantenkoppen.

The Investigation

Dit drama gaat over het zes maanden durende onderzoek naar hoe en waarom Wall werd vermoord op een duikboot waar ze de excentrieke uitvinder interviewde die deze had gebouwd. Er worden geavanceerde forensische technieken gebruikt en door aanhoudend politiewerk wordt de zaak uiteindelijk voor de rechter gebracht, maar dit gebeurt pas na veel vertroebeling door de moordenaar en schijnbaar onoverkomelijke obstakels bij het verzamelen van bewijsmateriaal. In wat zijn laatste onderzoek wordt, geeft de vastberaden rechercheur Jens Møller (Søren Malling) nooit op, en hij krijgt een nauwe band met de familie van het slachtoffer, waardoor hij koste wat het kost gerechtigheid wil.

In The Investigation krijg je heel goed te zien hoe het werk van de politie en de officier van justitie in zijn werk gaat. Je wordt meegenomen naar briefings, verschillende verhoren en alle andere stappen die de rechercheurs doorlopen om de zaak op te lossen. Het is geen gemakkelijke zaak. Ten eerste hebben ze geen idee waar het lichaam van Kim gebleven is en of ze nog leeft. Ondertussen zitten de roddelbladen en kranten er bovenop en gaan er allerlei geruchten rond over Kim. Dit maakt de zaak niet alleen lastiger, maar het is ook hartverscheurend om te zien wat dit doet met de familieleden van het slachtoffer.

Sommige true crime series spelen erg in op de spanning en sensatie die zo’n heftig verhaal met zich mee brengt. The Investigation is geen pure entertainment, maar de serie laat op een serieuze manier zien wat er allemaal speelt rondom een moordzaak. Je wordt meegenomen naar de nabestaanden die op allerlei manieren wil helpen met het oplossen van de zaak, maar ook de rauwe emoties van ouders die hun kind verliezen. De frustraties van de politiemensen die hun best doen om alle aanwijzingen te checken, maar die keer op keer op het verkeerde been worden gezet. Het verhaal van Jens Møller laat zien dat zo’n heftige zaak niet alleen zijn werk, maar ook zijn privéleven beïnvloedt. Al deze feiten en emoties zorgen ervoor dat je helemaal in de zaak meegezogen wordt en dat je de afleveringen het liefst in één keer achter elkaar wilt kijken.

The Investigation is nu al te zien via streamingsdienst MyLum. Vanaf 20 april kun je de serie ook bekijken op dvd.