Recensie: The Program

Lance Armstrong was vele jaren een held, maar ging toen vol op zijn plaat als bedrieger. Waarschijnlijk een van de grootste bedriegers in de geschiedenis van sport. Zijn overwinningen van de Tour de France zijn hem weer afgepakt, maar er is geen nieuwe winnaar benoemd, want de nummers twee en drie gebruikte ook doping. Maar was hij dan eigenlijk niet alsnog de beste? Ik dwaal af… The Program gaat over het doping programma in de wielerploeg van Lance Armstrong, ik heb niks met wielersport, maar aangezien dit zo in het nieuws was wou ik deze docu / film toch kijken.

The Program

Wanneer wielrenner Lance Armstrong – geen sterke klimmer – opeens het peloton passeert tijdens bergetappes van de Tour de France is sportjournalist David Walsh de enige die dit verdacht vindt. Zijn vragen over dopinggebruik worden door Armstrong fel bestreden.

The Program

De film begint met de quote: “Mijn moeder heeft me niet opgevoed als iemand die opgeeft”. Deze quote legt eigenlijk gelijk de basis voor het hele verhaal. Opgeven is geen optie, alles voor de overwinning. Hierna zien we Lance verliezen in de tour. Direct hierna ze hoe zijn mentaliteit om te winnen ervoor zorgt dat hij grijpt naar verboden middelen. Dan komt zijn kanker om de hoek kijken, en staat zijn leven op zijn kop… Maar hij komt terug met een dubieuze wetenschappelijke manier is verliezen niet meer aan de orde, en zo worden er zes keer de Tour de France gewinnen en is Lance de Legend geboren.

Maar eigenlijk gaat deze hele film niet over Lance Armstrong, hij is natuurlijk wel het onderwerp maar niet waar het verhaal over gaat. The Program is gebaseerd op het boek van David Walsh, de journalist die hem ten val bracht. We zien hem zijn verhaal naar buiten brengen waarbij hij op alle fronten wordt tegengewerkt, zowel juridisch als zijn eigen redactie als Lance Armstrong proberen hem te stoppen, maar met de hulp van een vriend van Lance Armstrong lukte David Walsh het toch…

The Program - screen

David Walsh zal door vele als held gezien worden voor het neerhalen van Lance Armstrong, maar het is jammer dat de focus vooral op zijn verhaal ligt. Hierbij wordt de persoon Lance Armstrong eigenlijk een beetje te kort gedaan. Natuurlijk hij was fout, maar zijn beweegredenen waren bekend toen de film gemaakt is. Het is nu wel een hele zwart wit versie van goed en fout. De verwijten die de film maakt dat zijn stichting voor kankerbestrijding (Die 500 miljoen euro heeft opgehaald) slechts een manier was om goodwill te kweken vind ik te ver gaan. Het enige was de film zegt is dit is Lance, hij fietst en hij liegt. Hierdoor was de film niet wat ik ervan verwachte.

Titel: The Program (bol.com)
Regie: Stephen Frears
Cast: Ben Foster, Chris O’Dowd en Jesse Plemons