Recensie: The Zookeeper’s Wife

The Zookeeper’s Wife is een waargebeurd en persoonlijk oorlogsverhaal waarin hoop centraal staat. De film is gebaseerd op het boek van Diane Ackerman. Van het boek werden wereldwijd meer dan 500.000 exemplaren verkocht. In de Verenigde Staten stond het 54 weken in The New York Times-bestsellerlijst.

De Poolse Antonina en haar man Jan Zabinski wisten tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 300 Joden uit de handen van de Nazi’s te redden door ze een schuilplek te bieden in hun dierentuin. De film vertelt op onnavolgbare wijze het verhaal van het gezin, maar ook dat van de dieren in hun dierentuin, de tijdelijke Joodse bewoners en de stad Warschau in de allesverwoestende oorlog. The Zookeepers Wife is een verfilming van het gelijknamige boek (in Nederland vertaald als Antonina’s Dierentuin) van Diane Ackerman. Zij baseerde haar verhaal op de archieven en dagboeken van Antonina Zabinski.

The Zookeeper’s Wife

De film begint met prachtige beelden van de dierentuin van in Warschau, waar Antonina samen met haar man en het personeel de dieren verzorgt. Ze rijdt elke morgen een rondje door de dierentuin, vergezeld door een jonge dromedaris. Het is een prachtig plaatje. De beelden laten zien hoe goed Antonina met de dieren om kan gaan en hoe ze haar allemaal vertrouwen. Een plaatje dat je niet wilt verstoren. Helaas komt er abrupt een einde aan het leven dat ze kennen. Haar man Jan Zabinski probeert Antonina al eerder te overtuigen dat zij en hun zoon Rys de stad moeten verlaten om bij familie te gaan logeren, maar daar wil Antonina niets van weten. Zij wil haar dieren niet achter laten. Tot het te laat is. Op een ochtend wordt Warschau gebombardeerd en bezet door het Duitse leger. Op dat moment kan de familie Zabinski nergens meer naar toe. De dieren worden gedood of meegenomen en ze blijven achter met een lege dierentuin.

De oorlog zorgt ervoor dat ze afscheid moeten nemen van hun vrienden van Joodse afkomst. Dat zit Jan en Antonina niet lekker en ze nemen een vriendin in huis. Het zou bij die ene vriendin blijven, maar als ze er achter komen dat ze mensen kunnen helpen, grijpen ze die kans toch aan. Dat betekent echter wel dat ze een dekmantel moeten hebben en de dierentuin kan hen die geven. Ze beginnen een varkens fokkerij. Hiermee kunnen ze het Duitse leger voorzien van vlees en het eten voor de varkens halen ze op in de Joodse Getto. Zo lukt het hen om honderden mensen te helpen.

Dat klinkt allemaal prachtig, maar ondertussen is het nog altijd oorlog en dat betekent dat er veel spanning is in huis. Antonina moet zich in allerlei bochten wringen om de leger officier en zoöloog Lutz tevreden te houden die vaak over de vloer komt, terwijl ze weet dat ze in zijn ogen fout bezig is. Dit zorgt niet alleen voor stress bij haar zelf, maar het zet ook haar relatie met Jan onder druk. Dan is er ook nog hun zoon Rys die ze buiten schot proberen te houden.

The Zookeeper’s Wife is een indrukwekkende film. Ik houd van dieren en mensen dus het bombarderen van een stad, inclusief de dierentuin, brak mijn hart. De film speelt behoorlijk in op je emoties. Er zitten verschillende momenten in waar ik echt kippenvel van kreeg. Dat vond ik ook wel passen bij het soort film. Oorlog is nu eenmaal een heftig onderwerp en dat betekent ook dat er scènes in de film zitten die verschrikkelijk en onmenselijk zijn. Deze film laat echter ook de andere kant zien. Dat er ook mensen zijn die zichzelf in gevaar brengen door anderen te helpen. Dat is prachtig om te zien.

Titel: The Zookeeper’s Wife
Regie: Niki Karo
Cast: Johan Heldenbergh, Daniel Bruhl, Michael McElhatton, Jessica Chastain, Efrat Dor, Shira Haas