Recensie: Then Came You

Af en toe snuffel ik even door mijn Netflix lijstje heen en dan kom ik iets tegen wat ik er al tijden geleden op gezet heb. Afgelopen week viel mijn oog op de young adult dramafilm Then Came You.

Skye en Calvin leren elkaar kennen in een praatgroep voor mensen met kanker. Skye heeft gehoord dat ze uitbehandeld is, Calvin is echter naar de groep gestuurd, omdat hij denkt dat hij kanker heeft, maar de artsen niets kunnen vinden. Zijn arts hoopt dat hij op deze manier in zal zien dat hij een hypochonder is en zich beter zal gaan voelen. Skye zoekt Calvin op en probeert hem over te halen haar te helpen met haar ‘To Die List’, de dingen die ze nog graag wil doen voordat ze dood gaat, maar dan spannender dan een gewone bucketlist.

Then Came You

Twee jongeren die elkaar kennen van een praatgroep voor mensen met kanker. Waar doet ons dat aan denken? Juist, aan The Fault in Our Stars of Now Is Good. Gelukkig hebben de makers van deze film dat ook door en dus wordt er al vrij snel een referentie gemaakt naar dit verhaal en daarmee is de kous ook af. Wat overblijft is een comedy waarbij je weet dat één van de hoofdpersonen het einde van de film niet gaat halen. Juist omdat ze ziek is, komen Skye en Calvin eigenlijk overal mee weg. Sterker nog, de lokale politieagenten kunnen ervoor zorgen dat Skye een aantal van de punten op haar To Die List uit kan voeren.

Één cliché wordt in elk geval vermeden. Hoewel de liefde tussen de twee hoofdpersonen duidelijk groeit, ontstaat er niets romantisch tussen de twee. Sterker nog, Skye helpt Calvin met het regelen van een date met de vrouw van zijn dromen. Andersom zoekt ze zelf naar de spanning die zij nodig heeft, hoewel dit waarschijnlijk niet de beste keuze was. De liefde tussen Skye en Calvin blijft platonisch en dat vond ik zelf wel heel sterk.

Then Came You is een young adult dramafilm zoals we er al veel hebben. Het is niet de beste film en ook zeker niet de slechtste. Het idee van een ‘to die list’ is grappig, de punten op de lijst zijn op zich best origineel en hoewel het verhaal op sommige punten wel voorspelbaar is, vond ik dit zelf niet storend. Tegelijkertijd zie je voornamelijk Calvin gedurende de film wel ontwikkelen als karakter en de film heeft een prachtig en emotioneel einde. Dus als je fan bent van dit soort films, dan is deze zeker de moeite waard om te kijken.

Titel: Then Came You
Regie: Peter Hutchings
Cast: Asa Butterfield, Maisie Williams, Nina Dobrev