Recensie: To The Bone

Netflix heeft de film To The Bone toegevoegd aan het aanbod. Deze film gaat over een jonge vrouw met de eetstoornis anorexia. Toen ik dit hoorde, moest ik meteen denken aan de serie ‘13 Reasons Why‘ en de discussies die ontstonden naar aanleiding van deze serie. Geeft To The Bone een goed beeld van deze complexe stoornis of slaat regisseur Marti Noxon de plank volledig mis?

De 20-jarige Ellen lijdt aan anorexia nervosa en leert op een aangrijpende, soms grappige manier zichzelf beter kennen onder leiding van een onconventionele dokter (gespeeld door Keanu Reeves.)

To The Bone

To The Bone is een mooie film, maar laat in mijn ogen slechts een klein stukje van de problematiek rondom anorexia nervosa zien. Dat kan ook niet anders, want je volgt alleen het leven van Ellen en een klein aantal andere patiënten. Het is vrijwel onmogelijk om in minder dan 2 uur alle complexe kanten van deze stoornis te laten zien. Daarnaast zijn er in de echte wereld veel verschillende patiënten die ieder een eigen verhaal hebben. Het idee dat ik iets (nieuws) zou leren over deze stoornis heb ik dus al meteen los gelaten. To The Bone laat wel kleine stukjes zien van wat deze stoornis kan doen met iemand en de naaste omgeving.

De behandeling die de patiënten krijgen tijdens hun opname, is absoluut onconventioneel en lijkt in helemaal niets op de trajecten waar ik verhalen over gehoord heb. Wellicht is dat ook wel fijn, want daardoor wordt het verhaal iets luchtiger. Ook minder realistisch. Tegelijkertijd is het misschien juist wel herkenbaar voor mensen die het zelf hebben meegemaakt. Dat is voor een buitenstaander natuurlijk moeilijk te beoordelen. De ziekte wordt wel in beeld gebracht en wanneer Ellen bij de dokter is of thuis op de weegschaal staat, zie je een vrouw die echt vel over been is. Dit soort beelden kunnen door kijkers als schokkend ervaren worden.

Door deze (in mijn ogen realistische) beelden, en door wat andere gebeurtenissen in de film, ben ik van mening dat To The Bone wel een trigger waarschuwing zou mogen krijgen. Niet iedereen kan hier tenslotte tegen. Op Netflix wordt deze film geschikt bevonden voor publiek vanaf 9 jaar. Als ik eerlijk ben, vind ik dat wel een beetje jong voor dit thema.

To The Bone laat de strijd zien die Ellen moet leveren tegen haar eetstoornis en de stappen die ze daarvoor moet nemen. Je ziet hoe ze worstelt met haar therapie en zichzelf. Ondanks dat ze soms op wil geven, gaat ze toch door. Hoewel ze heel lang zelf het probleem niet goed lijkt te zien, wordt het haar langzaam duidelijker. Het einde van de film gaat wat sneller dan ik graag had willen zien, maar misschien zou de film nog veel zwaarder worden als deze gebeurtenissen in detail uitgewerkt worden. Daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen. Ik had het in ieder geval wel interessant gevonden om nog iets meer te zien wat er precies in Ellen’s hoofd om gaat.

Titel: To The Bone
RegieMarti Noxon
Cast:  Lily CollinsKeanu ReevesLeslie Bibb