Recensie: Train to Busan

De bloedstollende zombiethriller Train to Busan gaat over de gescheiden zakenman Seok-woo. Doordat hij altijd druk is met zijn werk heeft hij noot tijd voor zijn dochter Su-an. Daarom besluit zij om in haar eentje de trein te nemen om naar haar moeder te gaan. Seok-woo heeft geen andere optie dan met haar mee te gaan. Er blijkt een virus uitgebroken en een geïnfecteerd meisje weet op het laatste moment in de trein te stappen. Niemand in de trein is meer veilig. Zullen Seok-woo en Su-an de treinreis overleven?

Train to Busan

Seok-woo is fondsenbeheerder en altijd druk met zijn werk. Tijd om zijn dochtertje Su-an naar haar moeder te brengen in Busan, heeft hij eigenlijk niet. De gescheiden zakenman vindt dat hij wat goed te maken heeft bij Su-an, ze is immers jarig. Hij besluit Su-an op de treinrit te vergezellen.

Al snel blijkt na de start van hun reis dat er van alles mis is. Op schermen in de trein zien ze dat in het land rellen uitbreken. Er is een virus uitgebroken, toch houdt de Zuid-Koreaanse overheid vol dat er geen reden is tot paniek. Ook is geen gevaar voor de volksgezondheid. Really…

Als blijkt dat er een geïnfecteerd meisje zich in de trein bevindt, is geen van de passagiers veilig. Seok-woo en Su-an moeten vechten voor hun leven. Samen met andere treinreizigers gaan ze de strijd aan. Het virus verandert mensen in zombies. Je bent je leven niet zeker, is deze strijd überhaupt te winnen?

Aan het begin van de film denk ik ‘oh weer zo’n verhaal dat meelift op het succes van zo’n populaire televisieserie’. En je moet (ik althans) door de taalbarrière heen. Niets van de Zuid-Koreaanse klanken is herkenbaar. Toch went het op den duur, want in no-time weet de regisseur San-ho Yeon je mee te slepen in deze bloedstollende zombiethriller. Zelfs zonder ondertiteling zou de film goed te volgen zijn.In tegenstelling tot wat ik dacht bij aanvang van de film kan ik de film niet reduceren tot een B-film of zelfs nog minder. Integendeel! Bij sommige stukjes als de vleesetende zombies in actie komen gaat er een kleine lachsalvo door de zaal. Inderdaad het is hier en daar zelfs grappig te noemen.Totdat …. de actie van het scherm afspat.  Phoeh aan het eind van de film was ik zelfs in tranen. Ik ben oprecht geraakt door het spel van vader Seok-woo en zijn dochtertje Su-an. Hoe hun leven een wending neemt die zo heftig is. Wat een fantastisch acteerwerk van de kleine Su-an. Zelfs tussen al het geweld van de zombies houdt zij zich staande in haar rol. En weet de regisseur Sang-ho Yeon een prachtig moment van pure schoonheid neer te zetten.

De film heeft in Zuid-Korea alle records gebroken en meer dan 11 miljoen bezoekers naar de bioscopen getrokken. In 2016 behoorde Train to Busan tot de officiële selectie van het Cannes filmfestival. En terecht. De film zit zeer goed in elkaar. Heftig maar met oprechte emoties. Het gedrag van mensen in een situatie als deze is bizar te noemen maar zeker weten dat het gebeurt.De film heeft een held maar is er ook reden tot Happiness, aan het eind van rit naar Busan? Ik zeg, ga het zien. Deze regisseur levert werk af dat van grote klasse getuigt.

Houd je van horror of ben je een fan van de populaire televisieserie The Walking Dead, dan is Train to Busan een regelrechte aanrader.

Titel: Train to Busan
Regie: Sang-ho Yeon