Recensie: Twinsters

Twinsters vertelt het verhaal van twee geadopteerde vrouwen. Ze komen elkaar tegen online en ontdekken dat ze heel veel op elkaar lijken. Zouden ze een tweeling kunnen zijn?TwinstersTwins

Anaïs krijgt van haar vrienden een screenshot van een youtube video opgestuurd die Samantha gemaakt heeft. Samantha en Anaïs lijken enorm op elkaar. Ze besluit een Facebook bericht te sturen naar Samantha. Ze proberen te ontdekken of er overeenkomsten zijn. Beide zijn ze geadopteerd. Samantha is geboren in Korea op 19 november 1987. Anaïs ook. In dezelfde plaats. Samantha is geadopteerd door een stel uit de Verenigde Staten, Anaïs groeide op in Frankrijk en is in Londen gaan studeren. Ze proberen er achter te komen of ze een tweeling zijn.

Helaas werkt hun biologische moeder niet mee. Ze zijn beide via een ander adoptiebureau geadopteerd en daar staat niets in de papieren over een tweelingzus. Gelukkig zijn er andere manieren om uit te vinden of ze inderdaad een tweeling zijn. Ze laten een DNA test doen.

Ondertussen bouwen ze al wel een band met elkaar op. Nog voor ze de uitslag van de test krijgen, ontmoeten ze elkaar al in Londen.

Twinsters

Toen ik het plot van de film las, voegde ik hem toe aan mijn lijst op Netflix. Het leek me een gave film. Ik had me er niet in verdiept en op dat moment was ik in de veronderstelling dat het fictie was. Het leek me vrij onwaarschijnlijk dat dit soort dingen in het echt gebeuren. Ik had het mis. Ik zette de film aan en het bleek om een documentaire te gaan. De vrolijke beelden van Samantha zorgden er wel meteen voor dat ik bleef kijken. Het is een vrolijke dame die je meteen meeneemt in haar verhaal.

Het verhaal begint met een home video waarbij Samantha vertelt dat haar iets vreemds overkomen is. Dan vertelt ze over het bericht wat ze heeft ontvangen van Anaïs en haar vrienden. Ze laat zien dat ze op Facebook een profiel tegen kwam, met een foto waarvan ze bijna dacht dat ze het zelf was. Dat lijkt me best een creepy moment. Als snel zie je beelden van de berichtjes die de meiden sturen naar elkaar en van hun eerste ontmoeting op Skype.

TwinstersFilm

Wel vond ik het apart dat Samantha meteen haar camera gepakt heeft om een filmpje op te nemen toen ze dit bericht heeft ontvangen. Mijn eerste reactie is doorgaans niet ‘laat ik mezelf eens filmen.’ Misschien komt dit omdat zij al actrice was en vaker video’s maakte voor YouTube. Misschien heeft ze het samen met een vriend bedacht, dat er een verhaal in zou kunnen zitten als het echt waar zou zijn. En dat klopt ook wel. Twinsters is een mooi en ontroerend verhaal, met in principe een goede afloop. Het verdient het zeker om verteld te worden aan de wereld, voor de mensen die ernaar willen luisteren.

Zelf heb ik echt genoten van de beelden van de twee dames. Hun eerste ontmoeting en alle dingen die ze samen ondernomen hebben. Ik vond het heerlijk om naar te kijken. Waarschijnlijk ook omdat ze beide zo vrolijk en druk zijn met een goed gevoel voor humor.

Twins in Korea

Titel: Twinsters
Regie: Samantha Futerman, Ryan Miyamoto