Recensie: Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

De publieke omroep kwam dit voorjaar met zes nieuwe Telefilms. Vind die domme trut en gooi haar in de rivier is de vierde in dit rijtje. Deze lange en tikkeltje vreemde titel viel me meteen op en ik was eigenlijk meteen nieuwsgierig naar dit verhaal. Waarom moet zij de rivier in? Wat voor soort film is dit? De film gaat over een filmpje op YouTube en hoe gemakkelijk zoiets uit de hand kan lopen. Dat is echt een onderwerp van deze tijd.

De vijftienjarige Remco, zijn vader en jongere zusje Lizzy hebben een illegale puppyhandel. Remco doet er alles aan gezien te worden door zijn vrienden en zijn vader. Bij een van de vele pogingen om zich te bewijzen zet hij een choquerend filmpje op internet, waarin zijn zusje zieke puppy’s in een rivier gooit. De impact van het filmpje is veel groter dan hij ooit had kunnen bedenken.

Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

In deze film zie je twee jonge tieners die hun vader helpen bij het verzorgen van de puppy’s die hij illegaal importeert. Ze zorgen voor chips, paspoorten en de gezondheid van deze pups tot ze verkocht worden. Remco helpt daarnaast ook mee in het schoonmaakbedrijf van zijn vader. Het is al snel duidelijk dat deze twee geen gewone en makkelijke jeugd hebben, maar ze doen het zonder klagen. Toch zijn het ook gewoon tieners. Terwijl Remco verliefd wordt op een meisje dat hij via zijn werk leert kennen, doet zijn zusje Lizzy mee aan een talentenjacht omdat ze heel graag zangeres zou willen worden.

De twee worden opgezadeld met de heftige taak om van een stel zieke pups af te komen. Ze loten wie van hen de pups moet verdrinken in de rivier. Remco wint. Hij filmt hoe Lizzy de pups in de rivier gooit. In eerste instantie doet hij dit voor de lol, maar hij zet het filmpje zonder na te denken online. Zijn zus is toch niet herkenbaar in beeld? Hij houdt geen rekening met de gevolgen van het delen van een video. Zo zijn er natuurlijk altijd mensen die kunnen achterhalen waar zo’n video opgenomen is. Niets is echt geheim op het internet. Ook gaan zulke video’s gemakkelijk viral en je kunt ze niet zo gemakkelijk meer verwijderen. Daar komt Remco helaas al snel achter. Zijn zus is verschrikkelijk boos op hem, maar Remco en zijn vader proberen haar ervan te overtuigen dat ze niet naar de politie moet gaan, omdat dit alleen maar meer ellende op zal leveren.

Als kijker zie je al van ver aankomen dat dit uit de hand gaat lopen en dat de gevolgen dan niet te overzien zijn. In die zin zou het goed zijn als veel jongeren deze film zouden zien. Wellicht zien ze dan in dat je altijd moet blijven nadenken wat je online post en wat je beter voor jezelf kunt houden. Het internet is een prachtig medium, maar alles wat je erop zet, zal je de rest van je leven achtervolgen. Helaas kwam dit besef voor Remco en Lizzy veel te laat.

Ben je benieuwd naar Vind die domme trut en gooi haar in de rivier? Deze telefilm is te zien op woensdag 12 april om 20.30 op NPO 3.

Titel: Vind die domme trut en gooi haar in de rivier
Regie: Ben Brand
Cast: Nino den Brave, Senna Fokke en Wim Opbrouck
: 84 minuten
: 2017

4 thoughts on “Recensie: Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

1. Sorry maar deze film is juist aanstootgevend… Ik haal het niet eens in m’n hoofd om zon actie te bedenken en pups in t water te flikkeren k denk dat veel jongeren hier ideeën uit halen… Het is helaas realiteit maar echte beelden van pups en dat t precies lijkt alsof ze echt in t water gegooid worden gaat mij een klein beetje te ver. Films die relaliteit laten zien zijn meestal de beste films alleen dit vind ik te ziek voor woorden. Walgelijk en kinderen moeten dit absoluut niet kijken……… Zeer slecht en aanstootgevend

1. Thanks voor je reactie. Juist omdat ik zoiets nooit zou doen, zou ik er niet eens aan denken om zoiets nu wel te gaan doen na een film. Dus zo had ik hem nog niet bekeken! Ik denk alleen dat een ander filmpje dan de pups net zo goed aanstootgevend geweest was. Toch vind ik het wel goed om mensen te laten nadenken over wat ze online zetten!

2. Ik vind dit echt een van de meest walgelijke films die ik ooit heb gezien. Door het er dik bovenop liggende effectbejag komt de boodschap naar mijn idee juist niet aan. Het einde vond ik heel onnodig. Alleen maar een bak ellende, een film waar je een heel naar gevoel aan overhoudt. Ik snap niet dat de kijkwijzer hem bestempelt als 12+. Ik kijk nog liever 10 horrorfilms dan zoiets. De regisseur zegt hierover’ we zijn allemaal jong geweest en domme dingen doen we allemaal wel eens’ kom op zeg, dus alle jongeren zijn psychopathische sadisten? Dat geeft wel een heel naargeestig beeld van onze samenleving :/ kortom wat een BOUTFILM!