Recensie: Warcraft: The Beginning

Gisteren was de eerste vertoning van Warcraft: The Beginning in Pathé Arena in IMAX. Op uitnodiging van Universal Pictures waren wij erbij. Ik ging erheen met het idee dat het slechts een computerspel was dat verfilmd is, of dit vooroordeel uitkwam? Dat lees je hieronder in mijn recensie.

Verhaal

In Warcraft: The Beginning wordt het koninkrijk Azeroth en haar bevolking bedreigd door de komst van gevaarlijke en gewelddadige Orcs. Zij zijn op zoek naar een nieuw gebied voor hun volk, omdat hun eigen land vernietigd is. Wanneer er een verbinding ontstaat tussen de werelden van de mensheid en de Orcs, zal één van twee volledig verdwijnen en uitsterven. Twee helden, afkomstig uit de twee verschillende werelden, staan tegenover elkaar om te vechten voor de redding van hun eigen toekomst en nageslacht.

Warcraft: The Beginning

Warcraft: The Beginning

Laten we beginnen met wat achtergrond informatie. In mei 2006 kocht Legendary Pictures de rechten voor een verfilming van Warcarft. Hierbij was het idee om de film niet de verhaallijn te laten volgen die de spellen wel volgen. Het moest dus een algemeen verhaal worden. De toenmalig CEO van Blizzard gaf aan dat het een grote film moest worden met een budget van minimaal 100 miljoen dollar. Uiteindelijk werd er 160 miljoen dollar uitgegeven aan de film. Al in januari 2014 begonnen de opnames en 123 dagen later was de film klaar. Door tal van redenen werd de première vervolgens vele malen uitgesteld tot 2016.

Warcraft: The Beginning

Voor dat ik mijn conclusie begin wil ik wel aangeven dat ik geen fan ben van de spellen, sterker nog ik heb nog nooit World of Warcraft gespeeld. Mijn mening is dus geheel gebaseerd op die van de normale bioscoopganger. Met twee uur en drie minuten lijkt de film een lange zit, maar dat is het eigenlijk totaal niet. De film zuigt je in het verhaal en hierdoor vliegt de tijd voorbij. Als niet kenner van de spellen voelen sommige momenten van de film een beetje vreemd aan, waarschijnlijk omdat je dan de referenties mist.

Maar de film begint vol met visuele effecten, en deze effecten blijven bezig en worden alleen maar beter. Vergeleken met andere films die vooral met computer-effecten gemaakt zijn is de film heel amusant, het is meer dan een gemiddeld fantasyavontuur. Zoals eerder aangegeven leunt de film wel op het verhaal van de spellen, maar je hoeft de spellen niet eerst te spelen. Ook zonder de spellen zal deze film een grote indruk achterlaten. Ik had wel meer kunnen vertellen, maar bijna alles wat je zegt zijn spoilers. Ik hou het op misschien wel een van de betere films van 2016, en zeker het kijken waard!

De film zit vol met fantastische grafische effecten, ga naar deze pagina voor nog meer afbeeldingen van de film.

Titel: Warcraft: The beginning
Regie: Duncan Jones