Recensie: Brain on Fire

De film Brain on Fire is gebaseerd op het autobiografische boek Brain on Fire – My month of madness van journaliste Susannah Cahalan. Zij overleefde een zeldzame ziekte. Ik was erg benieuwd wat haar precies overkomen was en hoe de artsen er uiteindelijk achter kwamen wat er met haar aan de hand was. Brain on Fire is te bekijken via Netflix.

Susannah Cahalan is een jonge journaliste bij de New York Post. Als ze ziek wordt, denkt ze eerst dat ze gewoon een griepje te pakken heeft. Tot ze op een dag een insult krijgt. Er volgen meerdere toevallen en psychoses en Susannah krijgt last van geheugenverlies. Ze bezoekt verschillende dokters en er wordt in eerste instantie gezegd dat ze ongezond leeft en last heeft van stress. Ondertussen gaat haar gezondheid steeds verder achteruit en hebben de artsen in het ziekenhuis geen idee wat ze mankeert. Is het psychisch of is er toch een fysieke reden voor haar klachten?

Brain on Fire

Deze film is heel intens. De rollen worden heel knap gespeeld, zeker gezien de heftigheid van het verhaal. De meeste scènes hebben weinig woorden nodig. Het is overduidelijk dat Susannah zich niet goed voelt en deze rol wordt fantastisch neergezet door Chloë Grace Moretz. Ik was onder de indruk van haar acteerwerk. De manier waarop het gefilmd is, maakt het geheel nog intenser.

Halverwege de film riep ik dat het nu tijd was voor House MD om binnen te komen en deze zaak op te lossen. De artsen in deze film hebben geen idee wat er mis is met Susannah en omdat ze met de standaard testen geen medische reden kunnen vinden voor haar klachten, denken ze dat er een psychische factor meespeelt in dit verhaal. De ouders en vriend van Susannah geloven hier niet en en gelukkig is er ook een arts die haar klachten serieus neemt. Zij neemt contact op met een specialist die eigenlijk alleen nog lesgeeft in de hoop dat hij het geheim kan ontrafelen. Inderdaad, als een echte dokter House bijt hij zich vast in het dossier van Susannah en hij doet wat andere tests om vast te stellen of haar klachten psychisch of lichamelijk zijn. Ik vond het heel gaaf om te zien hoe hij dit deed.

Titel: Brain on Fire
Regie: Gerard Barrett
Cast:   Chloë Grace Moretz, Thomas Mann, Richard Armitage