Recensie: Girls Night Out

Een paar weken geleden had ik mijn moeder beloofd haar mee te nemen naar de bioscoop voor een meidenavond. Zij mocht de film kiezen en ze koos (hoe toepasselijk?) voor Girls Night Out. De trailer laat stukjes zien over een wild vrijgezellenweekend waarbij de stripper het niet overleeft en de dames zich steeds verder in de nesten lijken te werken. Is deze film grappig of is de humor te flauw?

In de gewaagde komedie Girls Night Out komen vijf studievriendinnen (Scarlett Johansson (Lucy, Ghost in the Shell), Kate McKinnon (SNL), Ilana Glazer (The Night Before), Jillian Bell (22 Jump Street) en Zoë Kravitz (X-Men: First Class) na tien jaar weer samen voor een wild vrijgezellenfeest in Miami. Het feest eindigt abrupt wanneer ze per ongeluk een mannelijke stripper om het leven brengen. De vriendinnen raken in paniek en proberen op hilarische manieren hun sporen uit te wissen.

Girls Night Out

Een comedy film is leuk op zijn tijd, maar ik ben geen fan van te flauwe films. Zelf moest ik bij de trailer een beetje denken aan The Hangover. Die film zat voor mij net op het randje. Het thema is natuurlijk wel hetzelfde, want dit vrijgezellenfeest loopt ook uit de hand. Deze keer zijn het echter de vrouwen die zich laten gaan met drank, drugs en strippers. Kan dat nog wel goed komen?

Het antwoord is in dit geval ‘ja’. De film is geen enorme must-see, maar hij is absoluut wel grappig en vermakelijk. Zet vijf vrouwen bij elkaar en je krijgt sowieso al een vorm van drama, want dat kan ook eigenlijk niet goed gaan. Er wordt geroddeld, geclaimd, gekibbeld en ze proberen elkaar onderling te overtreffen. Desondanks lijkt het wel een goed weekend te worden. Ze hebben een mooi huis in Miami mogen lenen, hebben kaartjes voor leuke feesten en zitten vol met plannen. De dames besluiten last minute nog een stripper te boeken voor de aanstaande bruid. Als deze komt, gaat het mis. Hij komt om het leven door een ongeluk en de vijf raken volledig in paniek. Ze proberen op alle mogelijke manieren van het lichaam van deze man af te komen. Als er geen lijk is, is er tenslotte ook geen moord gepleegd en kunnen ze vrijuit gaan. Dit lukt uiteraard niet. Ze komen niet van de man af.

Je zou denken dat dit alles is, maar juist daar werd de film beter. Door een aantal plot-twists, gaat het verhaal eigenlijk een andere kant op dan ik van tevoren had verwacht. Uiteraard ga ik hier niet te diep op in, want dan zou ik teveel spoilers weggeven voor degenen die de film nog willen zien.

De film is grappig en zit niet alleen vol met flauwe humor, maar ook met liefde en vriendschap. De rol van Kate McKinnon is absoluut een hoogtepunt in deze film. Zij speelt de onbekende vriendin uit Australië die aansluit in een bestaande vriendengroep. Haar Australische accent en vreemde taalgebruik zijn op zich al erg grappig.

Nog even een kleine hint van onze kant. Als je deze film in de bioscoop gaat bekijken, loop dan na de film niet te snel de zaal uit.

Titel: Girls Night Out (Rough Night)
Regie: Lucia Aniello