Apocalypse Now: Final Cut met nieuwe soundmix

Eye Filmmuseum brengt Apocalypse Now: Final Cut, de nieuwe in 4K gerestaureerde versie van Apocalypse Now, vanaf 19 december uit in de bioscoop. Final Cut is Francis Ford Coppola’s licht ingekorte versie van Apocalypse Now: Redux, en zijn favoriete versie. Het epos over de waanzin van de Vietnamoorlog is dit jaar veertig jaar geleden gemaakt. Eye brengt als voorfilm ook de documentaire Dutch Angle: Chas Gerretsen & Apocalypse Now van Baris Azman uit, met niet eerder vertoonde foto’s van de set van Coppola’s magnum opus, gemaakt door de Nederlandse fotograaf Chas Gerretsen. De documentaire is geproduceerd door bioscoop KINO Rotterdam i.s.m. het Nederlands Fotomuseum.

Vanaf 19 december

Apocalypse Now: Final Cut en Dutch Angle: Chas Gerretsen & Apocalypse Now, vanaf 19 december te zien in de filmtheaters en Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl

“This final cut is the one I recommend to you and the one that is my favourite.” – Francis Ford Coppola

Coppola

Coppola voegde voor de final cut opnieuw flink wat surrealistische scènes toe maar alleen degenen die hij relevant vond. Ook is er een nieuwe hoge-resolutiescan gemaakt met gereviseerde soundmix waardoor nu bijvoorbeeld de ultralage geluiden van de helikopter te horen zijn. Apocalypse Now Final Cut, opnieuw gemastered in 4K Ultra HD, maakt daarbij gebruik van een baanbrekend geluidssysteem en van High Dynamic Range HDR, dat spectaculaire kleuren en zwarter dan zwart beeld oplevert. Eye heeft ook een versie in distributie met Dolby Atmos-geluid. Apocalypse Now: Final Cut (183 minuten) is langer dan de versie uit 1979 en iets korter dan Redux (2001).

‘Dit is geen film over Vietnam. Deze film ís Vietnam.’ Francis Ford Coppola’s oordeel over Apocalypse Now, dit jaar 40 jaar geleden gemaakt, mag klinken als grootspraak, de uitspraak is niet ver bezijden de waarheid. Hoofdrolspeler Martin Sheen werd getroffen door een hartaanval, het budget liep op tot 31 miljoen dollar en de opnames verzandden in vier lange maanden afzien in de jungle van de Filipijnen.

Marlon Brando leverde een onvergetelijke mompelmonoloog af als de waanzinnige kolonel Kurtz (‘I’ve seen horrors…’) die heerst over een zelfgeschapen minirijkje in de jungle, en Dennis Hopper speelt een doorgeflipte oorlogsfotograaf die angstwekkend dicht bij Hoppers drugsdoordesemde zelf blijft.

De openingsscène met een zwetende Martin Sheen onder de ventilator in een Vietnamse hotelkamer en de helikopteraanval op de maat van Wagners Walküre-thema behoren onderhand tot het collectief filmisch geheugen. En dan hebben we Robert Duvalls optreden als de napalm-minnende luitenant-kolonel Bill Kilgore nog niet eens vermeld. De film, gebaseerd op Joseph Conrads Heart of Darkness, won een Gouden Palm en twee Oscars: voor het camerawerk van Vittorio Storaro en het sounddesign.

Setfotograaf herontdekt

Verrassend, maar waar: de setfotograaf van Coppola’s magnum opus was de van oorsprong Nederlandse (oorlogs)fotograaf Chas Gerretsen. Coppola nodigde Gerretsen uit op grond van diens oorlogservaringen. De documentaire is geproduceerd door bioscoop KINO Rotterdam. Zij vernamen aan het begin van dit jaar dat het Nederlands Fotomuseum het archief van Gerretsen beheert. Het Nederlands Fotomuseum stelde speciaal voor deze documentaire de foto’s beschikbaar. In de documentaire Dutch Angle: Chas Gerretsen & Apocalypse Now (Baris Azman, 32′) verkent de regisseur onder andere Gerretsens jeugd in Nederland, zijn werk in conflictgebieden als Chili en Vietnam, zijn relatie met Coppola, de cast en crew en toont hij meer dan honderd foto’s van onder andere Marlon Brando, Dennis Hopper en Martin Sheen. Het werk en verhaal van Chas Gerretsen werpt 40 jaar na de release van de beste oorlogsfilm ooit, een nieuw licht op de totstandkoming van Apocalypse Now met nog nooit eerder getoond beeld.

Deze Nederlandse productie heeft de officiële goedkeuring gekregen van Coppola, die door deze documentaire de foto’s voor het eerst in 40 jaar weer te zien kreeg. Vanaf nu zijn deze dus ook te zien voor het Nederlandse publiek en voorlopig is dat ook de enige manier om deze foto’s te zien.

Eye Filmmuseum

Eye Filmmuseum is het enige museum voor film en de kunst van het bewegend beeld in Nederland. De collectie van Eye omvat meer dan 50.000 Nederlandse en internationale films en een veelvoud aan affiches, foto’s, filmapparatuur, boeken en persoonlijke archieven, waaronder de vermaarde Unesco-werelderfgoedcollectie van filmpionier Jean Desmet. Eye bewaart, restaureert en presenteert film; van klassiekers, kaskrakers en vroege avant-gardefilms tot en met de allernieuwste VR-experimenten. In het iconische gebouw aan het IJ organiseert Eye tentoonstellingen op het grensvlak van film en beeldende kunst en filmprogramma’s die licht werpen op de allervroegste filmgeschiedenis tot aan de meest actuele ontwikkelingen in de maatschappij. Het filmmuseum toont film in al zijn diversiteit en promoot de Nederlandse film en filmcultuur in binnen- en buitenland. Ook stimuleert Eye het begrip van en de liefde voor film met educatieve programma’s  in samenwerking met het onderwijs en de filmindustrie.

The following two tabs change content below.
Pel Laurens is de eigenaar van PITD B.V.. Vanuit hier schrijft hij voor Filmgeek, maar ook voor ComputerGeek.nl, Let's Talk Motorsport en Let's Talk Tunes.

Latest posts by Pel Laurens (see all)

Leave a Reply