Recensie: Café Society

Café Society vertelt het verhaal van een jonge man die het in het Hollywood van de jaren ’30 hoopt te gaan maken in de filmindustrie. Toen ik de beschrijving van de film las en ook nog eens de namen van Jesse Eisenberg, Blake Lively en Kristen Stewart zag staan, was ik benieuwd naar deze film.
wasp2015_day_41-0272.CR2

New York, de jaren ’30. Terwijl hij steeds meer moeite heeft met het omgaan met zijn kibbelende ouders, zijn gangster-broer en de juwelenwinkel van de familie, verlangt Bobby Dorfman naar verandering van omgeving. En dus besluit hij zijn geluk in Hollywood te gaan beproeven. Hij gaat aan de slag als loopjongen voor zijn oom, een machtige agent voor filmsterren. Hij wordt al snel verliefd, maar helaas heeft het meisje al een vriend. Bobby neemt genoegen met een vriendschap – tot de dag dat ze bij hem voor de deur staat om te vertellen dat haar vriend het net heeft uitgemaakt. Bobby’s leven neemt plotseling een flinke wending, en dan ook nog eens een heel romantische.

Café Society

Het verhaal speelt zich af in het Hollywood en New York van de jaren ’30. Het is een mooie setting met grote huizen en tuinen, mooie café’s en prachtige mensen. Aangevuld met jazz klassiekers gespeeld door ‘live’ bandjes. De muziek draagt zeker bij aan de mooie sfeer van deze film.

Over de acteurs heb ik hier en daar wel wat op en aanmerkingen. Allereerst is er Kristen Stewart. De driehoeksverhouding is iets wat we bij haar al eerder gezien hebben in Twilight. In Café Society is ze wederom in een positie waarbij ze moet kiezen tussen twee verschillende mannen. Aan de ene kant een oudere man met een indrukwekkende carrière en aan de andere kant een jonge, romanticus die haar aanbidt. Kristen heeft het script niet geschreven, maar de keuze die haar personage maakt is niet verrassend. Hoewel ze haar rol niet slecht speelt, geven haar gezichtsuitdrukkingen met toch een déjà vu gevoel.

Blake Lively speelt ook een rol die haar op het lijf geschreven is: Een model in de upperclass van Manhattan. Helaas speelt zij een kleine rol in deze mooie film. Ik had graag meer van haar gezien.

Ik was onder de indruk van Jesse Eisenberg. Hij speelt de (in het begin) onzekere en naïeve Bobby Dorfman, het neefje van Phil Stern. Zijn rol komt overtuigend over. Het personage van Bobby ondergaat gedurende de film een flinke groei door en dat komt goed over op het witte doek.

wasp2015_day_06-0462.CR2

Café Society is een romantisch drama met een flinke dosis humor. Het verhaal kabbelt hier en daar een beetje voort, maar het is wel een mooie film. Het plot is af en toe wat voorspelbaar, maar dat heeft ook wel zijn charme. Het verhaal gaat tenslotte niet over superhelden, maar over gewone mensen en het mooie leven dat zij leiden. Ze worden verliefd, maken hun keuzes qua echtgenoot, werk en woonplaats en gaan op hun eigen manier door. Wanneer het verleden om de hoek komt kijken, raken zij soms in de war, maar juist in de jaren ’30 doen ze de dingen ‘zoals het hoort’ wanneer anderen kijken.

wasp2015_day_21-0031.CR2

Titel: Café Society
Regie: Woody Allen