Recensie: The half of it

Afgelopen dinsdagavond had ik zin om even een film te kijken waarbij ik niet hoefde na te denken. Op Netflix kun je gelukkig kiezen uit films en series voor elke stemming en ik koos ervoor om de high school film The half of it te kijken. Je weet van tevoren dat je te maken gaat krijgen met een soort driehoeksverhouding, maar hoe dit zich gaat ontwikkelen, weet je nog niet. Het kon dus nog alle kanten op.

Ellie Chu is een slimme high school scholiere uit het fictieve Squahamish, die haar geld verdient met het schrijven van essays voor haar klasgenoten. Als ze door een sportieve en populaire jongen gevraagd wordt om een liefdesbrief te schrijven aan één van de mooiste meisjes op school, wijst ze dit in eerste instantie af. Omdat ze krap bij kas zit, besluit ze hem toch te helpen. Ze had niet aan zien komen dat ze bevriend zouden raken en dat zij ook nog eens verliefd zou worden op zijn crush.

The half of it

The half of it is niet je standaard ‘coming of age’ young adult film. Ja, er is een jongen die verliefd is op een meisje. We hebben een onwaarschijnlijke vriendschap die zich ontwikkelt tijdens de film. En er is sprake van een meisje wat verliefd wordt op een meisje. Tot zover hebben we het ongetwijfeld allemaal eerder gezien. Wat mij meteen opviel waren de quotes uit het oude Griekenland die af en toe aangehaald worden. Dat geeft het verhaal meteen meer diepgang. Daarnaast zie je de hoofdpersonen ook groeien tijdens de film. Dat speelt tegelijkertijd ook met je verwachtingen.

Het verhaal eindigt (helaas) met een open einde. Dat is enerzijds heel mooi, want dan laat je het aan de verbeelding van de kijker over, maar ergens voelt het ook als een gemiste kans. Ja, binnen een klein dorpje als Squahamish is er wellicht niet meer mogelijk voor tieners, maar anderzijds was ik als kijker dus ontzettend benieuwd hoe het verder had kunnen gaan. Ik wilde serieus weten of Aster haar huidige vriend zou verlaten voor Paul of Ellie en hoe dit dan verder zou gaan. En na zoveel filosofische scenes en kunstzinnige scènes leek me dat niet vreemd. Het maakt de film niet slecht. Ik vond het heerlijk om naar te kijken. Ergens laat het alleen het einde open en daar had ik als kijker best meer willen weten. Oftewel, de film had veel langer mogen duren.

Titel: The half of it
Regie: Alice Wu
Cast: Leah Lewis, Daniel Diemer, Alexxis Lemire