Recensie: Achtste Groepers Huilen Niet

Jaren geleden vertelde een vriendin van mij dat ze de film Achtste Groepers Huilen Niet had gekeken en dat ze er enorm door ontroerd was. Ik zocht het plot op en zette de film in mijn hoofd op mijn lijstje. Nu, een paar jaar later, bekeek ik deze film eindelijk.

achtste-groepers-huilen-niet-5

De stoere Akkie (Hanna Obbeek) zit in groep acht en is helemaal wild van voetbal. Tijdens schooltijd wordt haar klas door juf Ina (Eva Van der Gucht) klaargestoomd voor belangrijke zaken als de Cito-toets, het schoolkamp en de finale van het schooltoernooi. Na schooltijd gaat ze het liefst voetballen met haar klasgenoten. Het kan haar niets schelen dat Joep (Nils Verkooijen) voetbal geen sport voor meisjes vindt. Ze is er hartstikke goed in en kan Joep makkelijk aan. Maar dan wordt Akkie ziek. Gelukkig krijgt ze heel veel steun van haar klasgenoten en Juf Ina. Ondanks het verdriet kan de optimistische Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Als het ernaar uit ziet dat ze het voetbaltoernooi moet missen, bedenkt Joep een cool plan voor haar. Achtste-Groepers Huilen Niet is gebaseerd op het succesvolle gelijknamige kinderboek van Jacques Vriens. Van dit boek zijn in Nederland al meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Dit is de eerste bioscoopverfilming van een boek van Jacques Vriens. De titelsong van de film, ‘Dit pakt niemand ons meer af’, werd gezongen door Kim-Lian van der Meij.

Deze boekverfilming is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Akkie (Anke) heeft echt bestaan en zat als leerlinge in de klas bij Jacques Vriens toen hij nog werkzaam was als leraar van een basisschool. Dit maakt Achtste-Groepers Huilen Niet tot een ontroerende familiefilm over een sterk, levenslustig meisje die te kampen krijgt met een nare ziekte.

Achtste Groepers Huilen Niet

Achtste groepers huilen niet, tenminste, dat vinden ze zelf. Ze zeggen het regelmatig tegen elkaar wanneer ze een potje aan het voetballen zijn. Wanneer blijkt dat klasgenoot Akkie leukemie heeft en in het ziekenhuis moet blijven, verandert het leven van groep 8. Deze film laat zien dat de sfeer in de klas verandert zodra één klasgenoot wegvalt. Enerzijds gaat het leven van alle dag gewoon door bij de kinderen in groep acht, maar aan de andere kant maken ze zich zorgen om Akkie. Wel op een mooie, onschuldige manier. Hoe moet het nu met haar cito toetsen en met het voetbaltoernooi waar ze als klas aan mee gaan doen? Akkie is tenslotte één van de beste voetbalsters die ze hebben. Als volwassene denk je veel verder, maar kinderen zijn in hun onschuld vooral bezig met de zaken die nu spelen en niet met de toekomst.

De klas groeit ondertussen steeds meer naar elkaar toe. Zaken waar ze vroeger misschien ruzie om zouden maken, lijken op eens minder belangrijk. In die zin zetten ze met de hele groep een stap richting volwassen worden. Natuurlijk laat in het begin niet iedereen dit aan de groep merken, maar dat neemt niet weg dat je het als kijker wel ziet gebeuren. Het is vooral mooi om te zien hoe de klas aan het einde van de film samenwerkt om een verrassing te regelen voor Akkie.

achtste-groepers-huilen-niet-uitgeroepen-tot-beste-speelfilm-van-2012-door-kijkers-nos-journaal

Achtste groepers huilen uiteindelijk wel en volwassenen ook. Het is dan ook niet mogelijk om je ogen droog te houden bij zo’n aangrijpend verhaal. Akkie wordt steeds zieker, hoewel Dokter Snor en zijn team hun uiterste best doen om haar beter te maken. Het breekt je hart om te zien wat voor invloed dit heeft op alle mensen die om haar heen staan. Akkie zelf is een stoere jonge meid die er alles aan wil doen om beter te worden en die gefrustreerd raakt als ze dingen niet meer kan doen. Ze wil voetballen, opgroeien en vooral niet dood gaan. Had al al gezegd dat dit je hart gewoon breekt?

Achtste groepers huilen niet is niet alleen een prachtig verhaal, maar er wordt ook heel goed geacteerd door zowel de jonge als de oudere acteurs. Het geheel komt geloofwaardig over en de emoties spatten van het scherm af.

Achtste Groepers Huilen Niet

Titel: Achtste Groepers Huilen Niet
Regie: Dennis Bots